جستجوی معنایی Semantic Search چیست ؟ در گذشته عموما" کاربرها برای جستجوی مطالب و یا موضوع مورد نظر خود در گوگل از کلمات گسترده استفاده می کردند به طور مثال برای جستجوی طراحی سایت عنوان
طراحی سایت اصفهان را جستجو می کردند اما امروزه انتظار کاربران از موتور های جستجو بالا رفته و موضوعات مورد نیاز خود را دقیق تر جستجو می کنند به طور مثال : طراحی سایت اصفهان خیابان آپادانا به همین دلیل کار موتور های جستجو بسیار سخت تر شده است و باید ارتباط کلمات کلیدی و کلماتی که کاربر برای جستجو به موتور جستجو داده است را بیابند و نتایج جستجو را بهتر و با ارتباط موضوعی بیشتر به کاربر ارائه دهد همین کار دقیق تر موتور های جستجو و یافتن ارتباط بین کلمات و درک بهتر از موضوع و برداشت صحیح موتور جستجو از ترکیب و بافت کلمات کلیدی که تشخیص دهد دقیقا" کاربر به چه منظور این عبارت را جستجو کرده است و پاسخ به پرسش کاربر را جستجوی معنایی می نامند .
برای اینکه موتور جستجو بتواند این کار را راحت تر انجام دهد از روش هایی کمک میگیرد :
1- گوگل برای بهتر پاسخ دادن به پرسش کاربر به سابقیه ی جستجوی کاربر دقت می کند .
2- گوگل به محل جغرافیایی کاربر دقت می کند .
3- بررسی جستجوهای مرتبط با موضوع کاربر در زمان اخیر
4- توجه کردن به نوع ارتباط کلمات و املایی , به هم چسبیده بودن کلمات و حتی به فاصله بین کلمات دقت می کند تا معنی عبارت را بهتر درک کند
با توجه به توانایی و قدرت گوگل که روز به روز افزایش پیدا میکند توانایی ان هم در جستجوهای نیاز کاربران و پاسخ به کاربران افزایش می یابد در حال حاضر هم جستجوی معنایی گوگل بسیار قدرتمند عمل می کند و ویژگی های بسیار خوبی برای کمک کردن به کاربر دارد :
تصحیح املایی کلمات
برای بسیاری از کاربران پیش می اید که در زمان تایپ کلمات در کادر جستجوی گوگل غلط املایی دارند که گوگل این توانایی را دارد که غلط املایی کلمات را تشخیص می دهد و نتیجه جستجو را بر اساس نوشتاری صحیح کلمات به کاربر ارائه می دهد و روش صحیح تایپ کلمات را به شما یادآوری می کند .
ارزیابی کیفیت محتوا
یکی از ویژگی های جستجوی معنایی گوگل این است که زمانی که بر اساس نیاز و پرسش کاربر به جستجوی محتواها می پردازد میتواند تشخیص دهد که کدام محتواها با کیفیت هستند و کدامشان بی کیفیت هستند در گذشته تقلبی که وب مستر ها در هنگام
سئو انجام میدادن این بود که کلمات کلیدی سایت خود را در حالت پنهان در پس زمینه سایت به طوری قرار می دادند که کاربر نمیتوانست ان ها را ببیند اما موتور جستجوی گوگل با کمک ابزار ها ان ها را تشخیص میداد و سایت را در رتبه بالا از نظر سئو قرار میداد که به آن اصلاحا
سئو کلاه سیاه میگفتند ولی امروزه در بحث سئو برای گوگل تعداد و امار استفاده کردن از کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی بر بی کیفیت بودن محتوای سایت اشاره دارد و برای بهبود سئو برای استفاده از کلمات کلیدی محدودیت وجود دارد و گوگل درک بهتری از امار استفاده شده از کلمات کلیدی دارد و در جستجوی معنایی کیفیت محتواها را هم تشخیص می دهد و به انها اعتبار می دهد و یا از اعتبار مطالب بی کیفیت کسر می کند ،پس در
انتخاب کلمه کلیدی خود دقت نمایید ، یکی از ابزارهای لازم برای این کار
ابزار keyword planner می باشد .
پاسخ دقیق گوگل در جستجوی معنایی
گوگل تک تک کلمات در عبارت جستجو شده را بررسی میکند و اول ارتباط ان را با شی , مکان , شخص و ... بررسی میکند و در مرحله ی بعد کارآیی ان اشیاء , یا شغل شخص مورد نظر را بررسی میکند تا بتواند جواب کاربر را پیدا کند اما در بعضی مواقع کاربران سوالاتی را از گوگل میپرسند و مورد جستجو انجام میدهد در این زمان گوگل بعد از بررسی کلمات و یافتن جواب کاربر پاسخ ان را با کمک
ابزار Featured Snippets به صورت برجسته bold در کادری در ابتدای صفحه نمایش می دهد تا کاربر برای دریافت پاسخ خود دیگر نیاز نداشته باشد به بقیه لینک های جستجو شده سر بزند و راحت پاسخ خود را دریافت کند .
استفاده از ابزار گراف دانش
Knowledge Graph
زمانی که شما اطلاعاتی برای شخص خاصی میخواهید جستجو کنید گوگل برای دریافت پاسخ شما به جستجوهای اخیر دیگر کاربران در مورد این شخص دقت می کند و در هنگام ارائه نتایج جستجو و پاسخ شما در کنار صفحه قسمتی جداگانه ارائه می دهد که به طور مستقیم عموما" صفحه شخصی ان فرد مورد جستجو را ارائه می دهد و یا اطلاعات مستقیمی از ان فرد را ارائه می دهد که به این قسمت نوار گراف می گویند .
متاسفانه تا به امروز قدرت جستجوی گوگل و ارائه نوار گراف در زبان انگلیسی بسیار قدرتمند تر از زبان فارسی است زیرا اطلاعاتی که در نوار گراف نمایش داده می شود از ویکیپدیا تهیه میشود و ویکیپدیای انگلیسی از ویکیپدیای فارسی بسیار قوی تر است به همین دلیل شاید در بیشتر مواردی که جستجو میکنید نوار گراف به زبان فارسی نمایش داده نشود و فقط لینک ویکیپدیا به نمایش گذاشته شود ولی همان عبارت را در زبان انگلیسی جستجو کنید بر اساس اطلاعات به دست امده از ویکیپدیا در نوار گراف به نمایش گذاشته شود .
اهمیت جستجوی معنایی در مبحث سئو
برای اینکه بتوانید در مبحث سئوی سایت خود موفق باشید باید معنای کامل و نحوه کار گوگل بر اساس جستجوی معنایی را بدانید و نسبت به کار گوگل بر اساس معیار های جستجوی خود برای پاسخ به کاربر به طور آپدیت هماهنگ باشید تا بتوانید اطلاعات و عباراتی که بیشتر برای کاربران جستجو شده است را در سایت خود قرار دهید اگر این هماهنگی را با گوگل برقرار کنید در هنگام پاسخ به کاربر عبارات و محتوای شما راحت یافت شده و به کاربر ارائه می شود و باعث رتبه بندی برتر سایت شما می شود .
در مطالبی که روی سایت خود قرار می دهید باید دقت داشته باشید از چه کلمات کلیدی استفاده می کنید اگر کلمات کلیدی شما با بسیاری از دیگر کلمات مشابه هم معنی باشد در نتایج جستجوی شما تاثیر می گذارد .باید توجه داشته باشید کلمات کلیدی خود را به صورت املایی مشابه و گوناگون در متن ذکر کنید چون بسیاری از کلمات املاهای نوشتاری متفاوت دارند و کاربران به صورت های گوناگون به جستجو می پردازند .
مطالب خود را به وب سایتهایی که موضوع فعالیت شما با ان ها مرتبط است لینک دهید و کیفیت ان سایت ها از سایت شما برتری داشته باشد .محتوای خود را به صورت کلی و نامفهوم عنوان نکنید بیشتر به بررسی موضوعات بپردازید و به طور کامل با افزودن عکس و یا ویدئو برای کاربر موضوع را بیان کنید تا بهتر به جستجوی کاربران پاسخ بدهید .
در مطالبی که ارائه می دهید ساده گویی وزبان محاوره را هم رعایت کنید زیرا در اینده امکان
جستجوی صوتی باعث می شود که کاربران در جستجوی خود از زبان محاوره استفاده کند و این در جستجوی معنایی گوگل بسیار تاثیر دارد تا بتواند ارتباط مطالب شما را مطلب مورد نیاز کاربر بیابد و درک کند .
نویسنده : فرحناز وحید
برای مشاهده سایر مقالات فرحناز وحید کلیک کنید.