مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

تاثیر و نقش الگوریتم های گوگل بر روی سئوی سایت

تاثیر و نقش الگوریتم های گوگل بر روی سئوی سایت


تاثیر و نقش الگوریتم های گوگل بر روی سئوی سایت

الگوریتم به معنای یک سری قوانین میباشد که از سوی گوگل برای وب مسترها تعیین شده است و هر ساله علاوه بر آپدیت قوانین الگوریتم های جدیدی هم اضافه میگردد که برخی ها باغ وحش گوگل مینامند .موتور جستجوی گوگل سالیانه الگوریتمهای خود را معرفی می کند که برای هرکدام نامهای خاصی دارد هر کدام از این الگوریتمها تاثیر خاصی روی سئو دارد و هر کدام مزیتی برای سئوی وب سایت دارد تمامی وب مستر ها برای اینکه در سئوی سایت و ارتقاء ان موفق باشند باید الگوریتمهای گوگل و تاثیر ان ها را در سئو به خوبی بشناسند و به خوبی اجرا کنند در ادامه این الگوریتمها را ذکر کرده و بررسی می کنیم :

انواع الگوریتمهای گوگل :

الگوریتم تپه hilltop
الگوریتم پاندا panda
الگوریتم پنگوئن penguin
الگوریتم مرغ مگس خوار hummindbird
الگوریتم کبوتر pigeon
الگوریتم رنک برین rankbrain
الگوریتم فردfred
الگوریتم پارافریسینگ paraphrasing
الگوریتم رقص
الگوریتم سند باکس
الگوریتم هیلتاپ
الگوریتم کافئین
الگوریتم ونیز
الگوریتم دزد دریایی
الگوریتم EMD
الگوریتم PAGE LAYOUT
الگوریتم گورخر

الگوریتم تپه hilltop

الگوریتم تپه از سال 2003 تا به امروز که سال 2022 میلادی میباشیم و از قدیمی ترین الگوریتم ها میباشد همچنان پابرجا میباشد و بر روی سئو تاثیرات چشم گیری دارد .زمانی که عبارت یا کلمه کلیدی را در موتور جستجو مورد بررسی و جستجو قرار می دهید الگوریتم hilltop وظیفه دارد که گوگل را برای پیدا کردن دیگر کلمات کلیدی مرتبط که دارای اطلاعات تکمیل تری هستند یاری کند همچنین الگوریتم تپه باید سایتهای معتبر و بزرگی که به سایتهای کوچک لینک داده شده اند را جستجو کند و در اختیار کاربر قرار دهد و این امر باعث میشود که جایگاه سایتهای کوچک به طور چشمگیری بهبود می یابد .

سایتهایی وجود دارند که در مورد موضوع خاصی مطالب گذاری کرده اند و دیگر سایتها مرتبط با همان موضوع به ان صفحه لینک می دهند اینگونه صفحات را صفحات متخصص می نامند و سایتهای دیگر سایتهای معتبر نامگذاری میشوند در نمایش جستجو های گوگل اول اولویت با صفحات متخصص است و بعد دیگر سایتهای معتبر که به سایتهای متخصص لینک داده اند و وظیفه الگوریتم تپه شناسایی سایتهای متخصص میباشد و توسط انها سایتهای معتبر را شناسایی می کند و نمایش ان در نتایج جستجوی گوگل میباشد .پس از نظر الگوریتم تپه سایتهایی که لینک از طریق سایتهای متخصص و سایتهایی که دارای رتبه بالا هستند دریافت کرده باشند ارزش بیشتری دارند و رتبه بالاتری میگیرند .

این الگوریتم همان اعتبار سنجی صفحات است که امروزه باعنوان Page Authority نامگذاری شده است .

تاثیر و نقش الگوریتم های گوگل بر روی سئوی سایت


الگوریتم پاندا panda


اگر مطالب مربوط به بحث سئو را مطالعه کرده باشید بارها به این موضوع برخورده اید که تاکید داریم بر اینکه مطالب و محتوای سایت را ناب و جدید درج کنید از درج مطالب تکراری و کپی خودداری کنید وظیفه الگوریتم پاندا همین است تشخیص و بررسی مطالبی که بر روی وب سایت قرار می دهید توسط الگوریتم پاندا بررسی می شود اینکه مقدار چگالی کلمات کلیدی در متن را رعایت کنید , مطالب تکراری درج نکنید و یا اگر مطالبتان بی کیفیت باشد و یا حجم بالایی از تبلیغات را درج کرده باشید و استاندارد ها را رعایت نکنید و باعث جریمه شدن سایت شما شود همگی بر عهده الگوریتم پاندا است .از زمانی که الگوریتم پاندا این مسئولیت را به عنده گرفت دیگر سایتهای بی کیفیت و دارای محتوای تکراری و صرفا" تبلیغاتی و سایتهایی که دارای حجم بالا هستند و یا به طور مداوم از کلمات کلیدی خود به طور مزرعه ای استفاده کرده اند و سایتهای اسپم جایگاهی در نتایج جستجوی موتور های جستجو ندارند .

الگوریتم پنگوئن penguin

این الگوریتم به صورت لحظه ای کار می کند (Real Time) . وظیفه الگوریتم پنگوئن مقابله کردن با سایتهای اسپم و سایتهایی هستند که لینک سازی اسپم انجام می دهند .این الگوریتم فعالیت خود را از سال 2012 شروع کرد و در سال 2014 آپدیت شد .سایتها به طور لحظه ای توسط این الگوریتم مورد بررسی قرار میگیرند و سایتهای بی ارزش و اسپم شناخته میشوند و از صفحه نتایج حذف میشوند و یا سایتهایی که قبلا جریمه شده اند اگر اشتباهات خود را اصلاح کرده باشند و مورد بررسی این الگوریتم قرار بگیرند از جریمه ازاد میشوند .این الگوریتم صفحات سایت را به طور تک به تک مورد بررسی قرار می دهد و صفحات اسپم را شناسایی می کند که اگر یک صفحه هم از سایت به عنوان صفحه اسپم شناخته شود بر روی رتبه کل سایت تاثیر گذار است .

الگوریتم مرغ مگس خوار hummindbird

در گذشته اگر به یاد داشته باشید گاهی اوقات اگر کلمه ای را در گوگل جستجو می کردیم یکسری از سایتهایی که با بکارگیری روش استفاده از کلمات کلیدی مزرعه ای وار به رتبه برتر گوگل رسیده اند به نمایش در می امدند که بسیاری از سایتهایی بودند که اسپم شدند و با کلیک بر روی انها چندین پنجره تبلیغاتی باز می شد بعد از اینکه گوگل از الگوریتم پاندا و پنگوئن برای از بین بردن این سایتها استفاده کرد نوبت به الگوریتم مرغ مگس خوار رسید که عملکرد دو الگوریتم قبلی را تکمیل کند و به دلیل اینکه این الگوریتم از سرعت و دقت بسیاری در کار خود دارد مرغ مگس خوار نام گرفت .
وظیفه مرغ مگس خوار شناسایی کلمات کلیدی و یافتن کلمات مترادف انها و مطالبی که با موضوع شما همخوانی دارند و نتایج بهتری را به کاربر ارائه دهد همچنین صفحاتی که در مطالب خود بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کرده اند هم جریمه می کند .

الگوریتم کبوتر pigeon

در سال 2014 گوگل الگوریتمی به نام کبوتر ارائه داد کار این الگوریتم بر روی لوکیشن است و گوگل به نکات خود که در سایتها اهمیت میداد (محتوا , مطالب , لینکها , تصاویر ) نکته لوکیشن و مکان را هم اضافه کرد تا بتواند بیشتر به کاربران کمک کند در گذشته به طور مثال اگر میخواستید مکانی را جستجو کنید یا مثلا به دنبال شیرینی فروشیهای خوب اصفهان بودید همین عبارت را جستجو می کردید و لیست قنادی های اصفهان را مشاهده می کردید با وجود الگوریتم کبوتر میتوانید به عنوان مثال شیرینی فروشیهای خیابان آپادانا را جستجو کنید و دقیق تر به نزدیک ترین فروشگاه محل خود دست پیدا کنید .وظیفه الگوریتم کبوتر جستجوی دقیق تر بر اساس مکان میباشد .


الگوریتم رنک برین rankbrain

این الگوریتم از اولین الگوریتم های گوگل است کارکرد الگوریتم رنک برین شبیه به عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار است و باید کلمات را تفسیر کند و ارتباط انها را بررسی نماید تمامی لینک ها را و ارتباط آن ها را بررسی میکند اما عملکرد این الگوریتم دقیق تر است زیرا با بررسی نرخ پرش سایت , نرخ کلیک و میزان زمان بازدید کاربران قبلی از ان سایت را هم بررسی می کند و سایت را رتبه بندی کرده و در نتایج جستجو نمایش می دهد .در مجموع از ایجاد لینک های انبوه و هزینه دار جلوگیری میکند .

الگوریتم فرد fred

این الگوریتم در سال 2017 ارائه شد و وظیفه ان بررسی سایتها از نظر میزان درج تبلیغات و حجم انها و تعداد و کیفیت لینکهای خارجی که درج شده است میباشد و اگر لینکهای خارجی اول از نظر کیفیت مطلوب نباشند و دوم اگر در تعداد لینکها زیاده روی شود سایت از طرف این الگوریتم مورد جریمه قرار خواهد گرفت .

الگوریتم پارافریسینگ paraphrasing

با اینکه این الگوریتم در سال 2018 معرفی شده است و زمان زیادی از ان نمی گذرد اما تاثیرات ان در نتایج جستجوی گوگل قابل مشاهده است اما هنوز هم برای سایتهای فارسی اجرا نشده است اما اگر برای سایتهای انگلیسی سوالی را در گوگل جستجو کنید میبینید که خود گوگل جواب شما را به شکل مختصر ارائه می دهد کار این الگوریتم همین است که مطالب های معتبر وب سایتها را بررسی کرده و برای پاسخ به سوالات به شکل مختصر نمایش می دهد .

الگوریتم رقص Google Dance


زمانی که گوگل یک صفحه و یا سایت را شناسایی میکند چندین بار جایگاه آن را در هنگام نمایش نتایج جستجو جابجا میکند تا رفتار کاربران را نسبت به آن جایگاه بسنجد اگر وب سایت بتواند در یک رتبه تعداد کاربران قابل توجهی را جذب خود کند آن رتبه به آن صفحه تعلق میگیرد .

سند باکس SAND BOX

عملکرد و وظیفه این الگوریتم اینگونه است که صفحات تازه تاسیس را شناسایی میکند و مدتی زیر نظر قرار می دهد تا از محتوای آن و صحت عملکردشان و موضوع فعالیت آن ها مطمئن شود سپس رتبه آن ها را مشخص میکند .

الگوریتم کافئین Caffeine Algorithm

در سال 2009 الگوریتم کافئین از سوی گوگل معرفی شد و از سال 2010 کار خود را آغاز کرد کار این الگوریتم تشخیص مطالب قدیمی که به روز شده اند است روبات های گوگل فقط مطالب جدید را شناسایی میکنند اما این الگوریتم آپدیت مطالب قدیمی را تشخیص داده و رتبه بندی میکند .

الگوریتم ونیز Venice Algorithm

این الگوریتم کار خود را از سال 2012 شروع کرده و وظیفه آن شناسایی محل و منطقه جغرافیایی و ذخیره در گوگل میباشد .

الگوریتم دزد دریایی Pirate Algorithm

این الگوریتم کار خود را از سال 2012 آغاز کرد و وظیفه آن شناسایی انتشار کنندگان مطالب تکراری و کپی شده است و رتبه منفی برای این صفحات در نظر می گیرد و اگر این الگوریتم خطا کاران را تشخیص دهد امکان پنالتی برای آن صفحه وجود دارد .


الگوریتم EMD

Exact Match Domain
این الگوریتم هم حدود ده سال است که فعال است و وظیفه آن شناسایی سایت های اسپم هستند و سایت هایی را که محتوای با کیفیت ندارند و از نظر کاربران بی ارزش هستند را شناسایی میکند .

الگوریتم PAGE LAYOUT

در اوایل فعالیت این الگوریتم گوگل از آن برای شناسایی سایت هایی که در بالای صفحه خود تبلیغ قرار میداد استفاده میکرد اما طی گذشت زمان کم کم با آپدیت های متعدد به یک الگوریتم اتوماتیک تبدیل شد که بعد از آن دیگر گوگل به تبلیغات بالای صفحه خیلی ایراد نمیگرفت اما تا زمانی که به کاربران آسیبی نرسانند ولی اگر تشخیص دهد که تبلیغات کاربران را خسته میکند نمره منفی در نظر میگیرد .

الگوریتم گور خر Zebra Algorithm


این الگوریتم در سال 2013 راه اندازی شد وظیفه آن شناسایی و هشدار به سایت های فروشگاهی بی کیفیت را دارد .

امیدوارم با توضیحاتی که در این مقاله ارائه شده است خیلی راحت تر بتوانید امور مرتبط به سئو و مسائلی که برای بهبود رتبه سایتتان مورد اهمیت گوگل است را درک کنید و شناخت کافی را داشته باشید که رعایت نکردن هر یک از موارد چه ضرری را میتواند برای شما در بر داشته باشد .

 
دیدگاه ها
پربازدیدترین ها