مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

Gtmetrix چیست ؟

Gtmetrix چیست ؟


Gtmetrix چیست ؟


اهمیت سرعت سایت و تاثیر ان بر روی سئو ؟

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی سئو و رتبه سایت و جذب کاربر که وجود دارد سرعت سایت و زمانی که طول میکشد تا سایت به طور کامل بارگذاری شود و به نمایش در آید اگر سایت شما در هنگام بارگذاری دارای سرعت پایینی باشد و زمان ببرد کاربران منتظر بارگذاری سایت شما نمی مانند و خارج میشوند که این اتفاق برای سئوی سایت بسیار مضر است در نتیجه شما در مبحث سئو و رسیدن به هدفتان موفق نخواهید شد قبلا هم گفته شده است که سرعت سایت به عواملی بستگی دارد مانند حجم اطلاعات سایت و بسیاری عوامل دیگر .یک ابزاری برای کنترل فعالیت های سایت و سرعت سایت وجود دارد که به شرح آن میپردازیم .

Gtmetrix چیست ؟

GTMETRIX یک سایت و ابزار پر طرفدار است که از سمت موتورهای جستجوی گوگل و یاهو پشتیبانی می شود و در بین ایرانی ها این سایت طرفداران زیادی برای ارزیابی سرعت سایت خود دارد و استفاده می کنند .با استفاده از سایت GTMETRIX میتوانید سایت خود را به ان بسپارید تا سرعت بارگذاری سایتتان و تمامی جزئیات مانند تمامی کدها , حجم و بهینه بودن عکس ها را بررسی کند و ایرادات سایت شما را که باعث کند شدن سرعت سایتتان شده است را اعلام می کند .سایت GTMETRIX نسبت به سایر سایتهایی که وظیفه آنالیز کردن را به عهده دارند کامل تر است و نتایجی که ارائه می دهد بسیار مفید میباشد .


برای کار کردن با این سایت وارد آدرس GTMETRIX.COM شوید سپس در قسمت نوار آدرس وسط صفحه قسمت Analyze آدرس سایت مورد نظر را تایپ کنید و بر روی دکمه ANALYZ کلیک کنید تا سایت شما مورد بررسی قرار گیرد .بارگذاری سایت به دو حالت بیان میشود :

Onload: زمان بارگذاری اولیه سایت را نمایش می دهد .
Fuulload: زمانی که برای بارگذاری کامل سایت صرف شده است .

نتایج در دو قسمت Grade GTmetrix و Web Vital برایتان به نمایش درمی آید .

Grade GTmetrix :

در این قسمت سه نوع امتیاز برای سایت شما در نظر می گیرد .در قسمت اول امتیاز را بر اساس حروف انگلیسی و در سه رنگ سبز و نارنجی و قرمز مشخص میکند .رنگ سبز نمایانگر امتیاز عالی است و رنگ قرمز متاسفانه گویای خوبی نیست .

Performance :

سایت ها بر اساس عملکرد خود امتیاز می گیرند که بر اساس سرعت ایندکس شدن , زمان بارگذاری محتواهای سایت , و مقدار زمان هایی که سایت دچار خطا بوده است مشخص میشود که در این بخش نمایش می دهد .

Structure :

برای اینکه یک سایت سرعت بالایی داشته باشد باید تمامی قسمت ها , حجم اطلاعات بهینه باشد و در این قسمت میزان بهینه بودن سایت شما را نمایش می دهد .


Web Vital :

در این قسمت هم سه امتیاز برای سایت در نظر می گیرد :

Largest Contentful Paint :

این قسمت امتیاز شما را با رنگ نمایش میدهد و این امتیاز بر اساس مدت زمانی است که بزرگترین محتوای شما برای بارگذاری نیاز دارد اگر زیر 1 ثانیه باشد امتیاز سبز رنگ را کسب میکنید .

Total Blocking Time :

کد های جاوا اسکریپت برای بارگذاری نیاز به زمان دارند که این قسمت امتیاز شما را بر حسب زمان مورد نیاز این کد ها نمایش میدهد که در صورت ایده آل باید کمتر از 150 میل ثانیه باشد .

Cumulative Layout Shift :

در زمان بارگذاری سایت دچار تغییر حالت خواهد شد که در این بخش مقدار آن را نمایش میدهد عدد 0.1 علامت خوبی است .


نتایج آنالیز را در دو طبقه به کاربر ارائه می دهد یکی در طبقه page speed که در این قسمت سرعت نمایش و لود کردن صفحات سایت را نمایش می دهد و تمام معیارهای بررسی ان بیشتر بر اساس موتور جستجوی گوگل میباشد که به همراه خطا و راه حل ها ارائه می دهد و در قسمت دوم yslow که اطلاعات مربود به عملکرد سایت و سرور سایت را نمایش می دهد که بر اساس معیارهای یاهو به همراه خطا و راه حل ارائه می دهد .

گزینه های قسمت y slow :

Full load time : در این قسمت زمان بارگذاری سایت را بر اساس ثانیه نمایش می دهد .

Total page size: سایز صفحه ای بارگذاری شده است را نمایش می دهد .

Request : در این قسمت تعداد در خواستهای بارگذاری قسمتهای مختلف را نمایش می دهد .

Waterfall:در این قسمت اطلاعات بارگذاری سایت به شکل نمودار نمایش داده می شود .

Timing: در این قسمت زمان بارگذاری اولیه سایت به نمایش در می آید (onload).

Video: اگر در هنگام شروع به درخواست انالیز گزینه video را هم فعال کنید از انالیز کردن سایت شما یک ویدئو تهیه می شود .

History : اگر چندین سایت را در این سایت مورد بررسی قرار دهید از انالیز تمامی لنها یک نمودار تهیه میشود و در این قسمت به کاربر ارائه داده می شود .


Gtmetrix چیست ؟

خطاهای gtmetrix:

Server scaled images: این خطا بیان کننده این است که اندازه تصاویر استاندارد نیست و باید انها را طبق استانداردهای gtmetrix ویرایش کرد .

Inline small css &javascript: طبق نظریه gtmetrix بهتر است فایلهای css و جاوا اسکریپت را در یک فایل به طور جداگانه در سایت قرار دهید .

Leverage browsing caching: در این خطا به وب مستر توصیه می کند که برای حافظه مرورگر خود یک تاریخ انقضا درج کنید تا در طی ان مدت جهت بارگذاری مجدد سایت از حافظه مرورگر استفاده شود و سرعت ان بالاتر باشد .

Minify javascript ,css and html: این اخطار بیان کننده این است که فایل های جاوا و html و css را فشرده سازی کنید .

Enable gzip compression: در سرور ها یک قابلیت فشرده سازی وجود دارد که همان عملیات فشرده سازی معمولی فایلها بر روی یک سیستم معمولی را انجام می دهد اما به شکل پیشرفته .

Optimize image: اخطار جهت بهینه سازی حجم تصاویر میباشد تا سرعت سایت بالا برود .

در ادامه به بررسی عواملی که در سرعت سایت که مربوط به این دو قسمت میباشد میپردازیم :

بهینه سازی تصاویر :
تصاویر خود را فشرده سازی کنید همچنین با فشرده سازی حجم جاوا اسکریپت ها میتوانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید .

عدم استفاده از css داخلی

سعی کنید تمام کدهای جاوا و css را فشرده سازی کرده و در یک فایل style قرار دهید همچنین در قسمت تگ های http یک تاریخ انقضا قرار دهید که در ان بازه زمانی برای بارگذاری مجدد سایت سیستم از حافظه catch مرورگر استفاده کند و نیازی به رجوع مجدد به سرور نداشته باشد .فشرده سازی کدهای css باعث کاهش ارسال و دریافت بر روی سرور میشود که باعث افزایش سرعت سایت می شود .

کاهش درخواست هایrequest

با فشرده سازی کد های css و فایل های http امکان کاهش درخواست های بارگذاری وجود دارد و باعث افزایش سرعت سایت می شود .

کاهش تعدادdns lookup

Dns lookupها باعث ایجاد درخواست های زیادی سمت سرور می شود و در نتیجه سرعت سایت را کاهش می دهد .

عدم استفاده از فیلتر



در مرور گر اینترنت اکسپلور فیلتر alphaimageloader تعبیه شده است از این فیلتر استفاده نکنید زیرا باعث کند شدن سرعت سایت می شود.

انتقال اسکریپت ها به انتهای کد ها باعث میشود که اثر مخربی بر دیگر موارد نگذاشته و سرعت سایت کاسته نمی شود .

پس در کل میتوان مشاهده کرد که ابزار gtmetrix بسیار مفید میباشد تا شما با استفاده از ان به هدف خود در مبحث سئو و جذب کاربران به موفقیت برسید .

 

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها