مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

نرخ کلیک CTR چیست ؟

در ابتدا باید بدانیم که CTR مخفف چه کلماتی هستند و معنی این کلمات چیست : CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate است که به معنی نرخ کلیک میباشد .


نرخ کلیک چیست :


زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی موتور گوگل به نمایش در می اید, کاربران توسط کلیک بر روی لینک سایت شما وارد ان میشوند به درصد کاربرانی که توسط کلیک بر روی لینک شما توسط جستجوی موتور گوگل وارد سایت شما میشوند نرخ کلیک گفته می شود .
نرخ کلیک میتواند برای هر کلمه کلیدی و هر صفحه ای متفاوت باشد به طور مثال ممکن است نرخ کلیک در سایت ما بر اساس مقاله ها و کلمه کلیدی آموزش سئو 20 % باشد و بر اساس کلمه بازاریابی اینترنتی 10% باشد و نرخ CTR برای یک صفحه نسبت به نرخ کلمات کلیدی تعیین می شود که به ان صفحه سایت شما منتهی میشود .
CTR صرفا" برای نتایج گوگل تعلق ندارد و به بنر های تبلیغاتی شما هم تعلق میگیرد به طور مثال اگر در سایتی بنر تبلیغاتی درج کرده اید و در ازای بازدید 1000 تایی در روز 50 کلیک داشته است نرخ کلیک شما 0.05 میباشد که این نرخ بستگی به جایگاه تبلیغ شما و اینکه بنر تبلیغاتی خود را در سایت مرتبط درج کنید و یا در سایتهای تبلیغاتی غیر مرتبط با موضوع سایت شما باشد میتواند متغیر باشد .
مسلما" بیشترین نرخ CTR مربوط به رتبه اول گوگل میباشد که امروزه این نرخ برای دسکتاب 32% و برای موبایل 24% میباشد ولی امکان دارد که بر اساس نوع سایت و کلمات کلیدی شما این عدد متغیر باشد حتی تا 80% هم برسد .
هرچه نرخ CTR شما بالاتر باشد در سئوی سایت شما هم تاثیر مثبت دارد و گوگل با توجه به رتبه سایت و نرخ کلیک شما رتبه شما را بهبود میبخشد و هرچه نرخ کلیک شما بیشتر باشد کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما افزایش می یابد .البته اگر به طور مثال رتبه گوگل شما 3 باشد ولی نرخ کلیک شما بالاتر از درصد عادی خود برود امکان دارد که گوگل لینک شما را با لینک رتبه دو جابجا نماید و رتبه شما ارتقاء پیدا کند .

نرخ کلیک CTR

عوامل تاثیر گذار بر کاهش نرخ کلیک

استفاده از عنوان نامناسب و بهم ریخته و تکراری
استفاده از توضیحات نامناسب متا :اگر توضیحات متای شما کوتاه و مختصر و نامفهوم باشد نه کاربر متوجه محتوای صفحه شما میشود و نه ان را به کلیک جذب می کند .
اگر دامنه و عنوان و کلمه کلیدی شما ربطی به موضوع فعالیت سایتتان نداشته باشد و سایت شما طبق نیاز کاربر به نمایش در اید بعد از ورود متوجه میشود که موضوع شما با درخواستش نا مرتبط است که این به ضرر شما میباشد .
درج لینک خراب و آدرس نا معتبر

راه های افزایش نرخ کلیک CTR

برای افزایش CTR میتوان از ابزارات گوگل استفاده کرد مانند نقشه گوگل , نمایش اخبار و یا تبلیغات گوگل که عملا بر روی نرخ کلیک سایت شما تاثیر دارد .

استفاده از گوگل ادوردز

گوگل ادوردز سرویس است که گوگل به کاربران ارائه می دهد که میتوانند با کمک گوگل سایت خود را تبلیغ کنند با استفاده از این روش لینک و عنوان و توضیحات متای شما در هر جایی از صفحه که میخواهید بالا و یا پایین به نمایش در می اید که عموما" جایگاه بالاتر برای تبلیغات خود بازدهی بیشتری دارد و به ازای هر کلیکی که کاربران انجام می دهند و وارد سایت شما میشوند از اعتبار اکانت گوگل شما مبلغی کسر می گردد .

برای افزایش نرخ کلیک سایتتان در نتیجه جستجوی گوگل باید به مواردی توجه کرد که در نگاه اول چشم کاربر به ان برمیخورد و باعث میشود کاربر به کلیک بر روی ان سایت کلیک کند .در نگاه اول عنوان سایت شما به نمایش در می اید :

عنوان سایت
عنوان در صفحه به عنوان TITLE برای کاربران به نمایش در می اید حد مجاز شما برای عنوان 70 کاراکتر است که باید کاملا مرتبط با موضوع فعالیت و مطلب شما باشد و کاملا راحت مفهوم را به کاربر برساند و همچنین سعی کنید از کلمه کلیدی خود استفاده کنید .
دومین موردی که کاربران به ان توجه می کنند توضیحاتی است که به همراه لینک و عنوان صفحه در نمایش نتایج جستجوی گوگل به نمایش در می اید :

توضیحات متا :
توضیحات متا خلاصه توضیحاتی است که به همراه لینک و عنوان به نمایش در می اید که محدودیت ان امروزه حداکثر تا 320 کاراکتر میباشد .در این توضیحات دقت کنید از جملات کامل و مفهومی و جذاب استفاده کنید تا کاربر را به خواندن ادامه مطلب جذب کند .

استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema
گوگل علامت استانداردی دارد که به شکل ستاره زرد رنگ است میتوانید ان را در کنار لینک سایت خود استفاده کنید که بر اساس امتیاز دهی گوگل به سایت میباشد و با این کار میتوانید توجه کاربران را جلب کنید و وارد سایت شما شوند .

استفاده از تبلیغات
با استفاده از تبلیغات متنوع محصولات و فعالیت و برند خود را به مردم معرفی کنید .

محتوای قوی و با کیفیت
اگر شما خدمات خود را با کیفیت و پشتیبانی قوی ارائه دهید باعث میشود کاربران را به سمت خود جذب کنید و شما را به دیگران معرفی کنند .

بسیاری از وب مستران زمانی که متوجه میشوند نرخ گوگل بر روی رتبه سایت تاثیر دارد به این فکر می افتند که رباتی را طراحی کنند که با استفاده از آی پی های متفاوت کلمات کلیدی خود را جستجو کند و بر روی لینک سایتشان کلیک کند ولی گوگل با استفاده از الگوریتمهایی که دارد میتواند روبات را از کاربر عادی تشخیص دهد برای نمونه کاربران عادی دارای موقعیت جغرافیایی , سوابق اکانت و سوابق جستجو دارند که این نکات را نمی توان برای روبات ها تعریف کرد پس گوگل میتواند روبات را تشخیص بدهد وبعد از مدتی به یکباره باعث کاهش نرخ کلیک شما میشود و امکان دارد گوگل سایت شما را جریمه کند که اصطلاحا به آن پناتی شدن سایت میگویند ، مگر اینکه از نیروی انسانی به عنوان کاربر واقعی استفاده کنید که به دست اوردن نیروی واقعی به تعداد زیاد سخت است .و گوگل همیشه برای بررسی کیفیت سایت از نرخ کلیک کمک می گیرد و این امار بسیار برایش مهم است .


نویسنده : فرحناز وحید

برای مشاهده سایر مقالات فرحناز وحید کلیک کنید.

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها