مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

ربات گوگل چیست؟ یا گوگل بات (googlebot)

در مطالبی که در مورد سئو و اصول کار و مراحل سئو برایتان توضیح داده ایم همه جا خوانده اید که قید شده باید اصول را رعایت کنید تا صفحات سایت شما توسط گوگل شناسایی شود اصولا" باید برای شناسایی و پردازش صفحات گوگل امکانی را داشته باشد مانند نرم افزار , ربات
گوگل ابزاری دارد به نام ربات گوگل و یا گوگل بات , پایشگر و بسیاری اسم های دیگر که توسط این ربات صفحات جدید سایت های شما را و اپدیت صفحات قدیمی سایت را شناسایی می کند و انها را برای ایندکس شدن به نشان گذاری گوگل و یا ربات INDEX ارسال می کند یعنی ان ها را با هم مقایسه میکند و طبق استانداردهای به روز رسانی و طراحی سایت و موارد رعایت در بهینه سازی سایت رتبه بندی می کند غیر از گوگل همه ی موتور های جستجوی دیگر هم برای خودشان ربات مخصوص دارند که کار جستجوی صفحات و مطالب جدید سایت ها را انجام می دهد . برای اینکه بتوانید به صورت حرفه ای سئوی سایت را انجام دهید بهتر است با نحوه کار و در مورد ربات گوگل بیشتر بدانید .

ربات گوگل


نحوه کار ربات گوگل یا گوگل بات :

برای اینکه گوگل بات بتواند به راحتی سایت شما را پیدا کرده و دسترسی داشته باشد تا راحت بررسی و شناسایی کند باید اصول اولیه استاندارد را در طراحی سایت رعایت کرده باشید و سایت شما دارای نقشه , sitemap باشد که تمام لینکها و صفحات سایت در ان جای داده شده باشد ربات گوگل توسط سایت نقشه متوجه میشود که لینک جدیدی درج شده است و لیست لینکهای جدید را تهیه کرده و ان ها را مورد بررسی قرار می دهد و ایندکس می کند و صفحات قدیمی را هم که آپدیت کرده اید را مجدد شناسایی می کند و بررسی می کند تا عنوانی که به ان اختصاص داده است را متناسب با تغییرات شما تغییر دهد و مجدد صفحه را ایندکس کند .برای اینکه بتوانید متوجه شوید که گوگل در چه زمان هایی به سایت شما سر زده است و صفحات جدید را شناسایی کرده است می توانید فایل های LOG سایت خود را بررسی کنید .

انواع ربات های گوگل :

گوگل برای هر قسمتی و بخش های جداگانه بر اساس انواع سایتها و نرمافزار ها ربات های متعددی طراحی کرده است که هر کدام مسئولیت بررسی بخشی را به عهده دارند که برخی از ان ها را نام میبریم :
1- Googlebot desktop: این روبات گوگل مخصوص بررسی نسخه های دسکتاپ ویندوزی , لینوکس میباشد و علاوه بر بررسی صفحات وب ایمیل ها , موسیقی , عکس ها و فایل ها را هم بررسی می کند .
2- Googlebot mobile: قبلا هم گفته شده است که سایت خود را به نحوی طراحی کنید که بر روی صفحات موبایل و تمامی نسخه های اندروید و آیفون به طور کامل و صحیح بارگذاری شود زیرا با این کار بازدید سایت خود را بالا میبرید و مشتریان دائمی برای خود جذب می کنید کار این روبات گوگل این است که سایت هایی که نسخه موبایل دارند را شناسایی کرده و نسخه موبایل ان ها را هم ایندکس میکند .
3- Googlebot Video : این ربات ویدئو های سایت شما را شناسایی می کند و بررسی می کند و ایندکس می نماید .سعی کنید ویدئو های خود را با کیفیت مطلوب و حجم پایین قرار دهید که به راحتی به نمایش دراید . لازم است برای آشنایی بیشتر با مبحث سئو ویدیو مقاله لینک شده را مطالعه نمایید .
4- Googlebot Images : وظیفه این ربات بررسی و ایندکس تصاویر موجود روی سایت است که مانند ویدئو ها باید سعی کنید تصاویرتان باکیفیت مطلوب و حجم پایین باشد .
5- Googlebot News : وظیفه این ربات بررسی سایت های خبری است .
6- AdsBot : این ربات سایت های تبلیغاتی و لینک تبلیغاتی را بررسی می کند .


با استفاده از ابزار Robots.txt میتوانید دسترسی ربات گوگل را به سایت خودتان کنترل کنید ولی باید در این زمینه حرفه ای باشید تا بدرستی این اختیار را به گوگل بدهید و اگر خطایی انجام دهید کلا دسترسی گوگل به سایت شما قطع خواهد شد ولی با این ابزار میتوانید دسترسی گوگل را به صفحاتی که میخواهید شناسایی نشوند را قطع کنید .
ابزار دیگری به نام کنسول جستجوی گوگل وجود دارد که وظیفه ان بررسی شناسایی ربات های گوگل است و اگر ربات ها صفحاتی را نتوانسته باشند شناسایی کنند و با خطایی مواجه شوند در این ابزار ثبت میشود که میتوانید با مشاهده ان مشکل را برطرف کنید و درخواست شناسایی مجدد صفحات خود را توسط ربات گوگل در زمان کوتاه بدهید .
اقدامات فنی و تخصصی دیگری هم وجود دارد که میتوانید با کمک این روشها سرعت شناسایی و ایندکس شدن صفحات سایت خود را توسط ربات گوگل را بالا ببرید .

نکته دیگر این است که موقعیت مکانی سایت و چند زبان بودن سایت در جستجوی ربات های گوگل تاثیر دارد و ممکن است بر اساس محدوده جغرافیایی و زبان سایت شما گوگل نتواند به طور کامل لینک ها را تشخیص دهد که با توجه به اینکه گوگل دو ربات جستجو بر اساس موقعیت جغرافیایی و جستجو بر اساس زبان سایت را هم دارد اما همیشه در بررسی نتایج شناسایی و سرکشی گوگل به سایت خودتان این نکات را هم مورد توجه قرار دهید .

اکثر وب مستر ها از ربات گوگل ها و شناسایی سایت خود شاید راضی نباشند عوامل زیادی در شناسایی سایت شما توسط ربات گوگل تاثیر دارد به عنوان مثال : ربات گوگل
نام دامنه: انتخاب نام دامنه در شناسایی لینک توسط ربات گوگل تاثیر زیادی دارد و دامنه هایی که نام انها با کلمه کلیدی اصلی سایت مشترک است به راحتی قابل شناسایی می باشد. نکات مهم در ثبت دامنه و رعایت این نکات رباتهای گوگل را در شناسایی سایت شما کمک قابل توجهی میکند .

بک لینک ها: برای اینکه بتوانید اعتماد گوگل را جذب کنید باید سعی کنید بک لینک های زیادی را از سایتهای معتبر دریافت کنید با این روش گوگل بعد از شناسایی متوجه میشود که سایت شما سایتی آپدیت و معتبری میباشد .

مطالب و محتوا: مطالب و محتوای سایت خود را به روز و جدید درج کنید و گوگل بعد از شناسایی به بررسی تکراری و کپی نبودن مطالب میپردازد .

لینکهای خراب: لینکهای شکسته و خراب سایت خود را که کاربران را با خطا مواجه می کند حذف کنید .

متاتگ ها: متاتگ هایی برای سایت خود انتخاب کنید که غیر رقابتی باشد.

در اخر این را هم بدانید که اگر به طور کلی و انبوه تغییرات جدیدی بر روی سایت خود انجام داده اید میتوانید از ربات های گوگل درخواست و دعوت کنید که هر چه سریع تر به سایت شما سر بزند و شناسایی و بررسی سایت را اغاز کند .

نویسنده : فرحناز وحید

برای مشاهده سایر مقالات فرحناز وحید کلیک کنید.

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها