مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

نکات مهم در ثبت دامنه


در دنیای امروزه و تجارت اصولا" به روشهای مدرن باید عمل کرد هرکسی برای فعالیت خود روشی را انتخاب کرده است که یکی از این روشها که بسیار رایج شده است داشتن سایت اختصاصی میباشد .بسته به نوع فعالیت میتوان سایت اطلاع رسانی و یا در صورت ارائه کالا سایت فروشگاهی را انتخاب کنید .لازمه ی هر سایت یک آدرس خوب و یا دامنه و یا همان دامین است که در نگاه اول شاید نکته مهمی به نظر نرسد اما بسیار مهم است که در این مقاله در مورد اهمیت آن و نکاتی که در موقع ثبت و انتخاب دامنه را باید رعایت کرد مورد بررسی قرار می دهیم .


نکات مهم در ثبت دامنه


همیشه دامین را از شرکتهای معتبر خرید کنید و همراه دامین پنلی باید به شما تعلق گیرد برای کنترل امور دامین زیرا در آینده اگر بازدید و خرید از سایت شما زیاد باشد این دامنه و نام شرکت در اعتبار شما بسیار اهمیت دارد تا مشکلاتی از قبیل : فراموشی رمز اصلی دامین و هک شدن , عدم حفاظت مناسب در هنگام تغییر هاست و یا رمز هاست و عدم تمدید و انتقال دامنه

حتی الامکان توجه نمایید که لاک کردن دامین در دست خودتان باشد . چون بعضی از کنترل پنل ها این اختیار را به کاربر نمی دهند دامین به مشکل برخواهید خورد

دامنه مجموعه ای از حروف و اعداد است که بعنوان آدرس سایت و نشانی اینترنتی در آدرس مرورگر وارد می شود و مخاطبان به وسیله آن وارد سایت می شوند .

سعی کنید نام دامنه کوتاه و مختصر و مفید باشد اصولا" نام دامنه نباید از 67 کاراکتر بیشتر باشد البته هر چقدر از این آمار هم کمتر باشد بهتر است و راحت در ذهن مخاطب می ماند. دامنه را همیشه مرتبط با شغلتان و موضوع فعالیت خود انتخاب کنید و سعی کنید از یکی از کلمات کلیدی خود در نام دامنه استفاده کرده .ترجیحا" توصیه می شود دامنه را بصورت فینگیلیش ثبت نکنید اما در موارد استثناء میتوان این کار را هم کرد .نام دامنه را میتوان برای افراد حقیقی و مشهور طبق نام خودشان ثبت کرد و همچنین سادگی نوشتاری را در نظر بگیرید تا افراد دچار مشکل تایپ اشتباهی نشوند . بعد از اینکه لیستی از نامهای دامنه های مورد نظر تهیه کردید باید آنها را مورد بررسی قرار دهید که شخص دیگری ان را ثبت نکرده باشد که در این صورت دیگر شما نمیتوانید ان را ثبت کنید .

نکته : در هنگام بررسی آزاد بودن دامین را به همه پسوند های موجود و در حال استفاده بررسی کنید .

دامنه از دید برند سازی ارزش بالایی دارد .

از به کار بردن کاراکتر (-) بین کلمات در نام دامنه خودداری کنید .

معروف ترین پسوند در دنیا com. می باشد .هر کشوری پسوند مخصوص به خود را دارد اگر سایت شما در سطح بین المللی استفاده می شود بهتر است از پسوند com. استفاده کنید ولی اگر بصورت داخلی استفاده می شود میتوانید به همان دامنه ir. که پسوند دامنه های ایرانی است استفاده کنید .

نام دامنه خود را در صورتی که در پسوندهای مختلف آزاد است در پسوند های مختلف خرید کنید که این کار باعث میشود از برند خود محافظت کنید .

برخی از پسوندهای مختلف و کاربرد آنها نسبت به نوع فعالیت : 

نکات مهم در ثبت دامنه

Co : برای ارگانها و شرکتها و تجارتها و سازمانها استفاده میشود.
Info : برای سایتهای خبری و اطلاع رسانی استفاده میشود .
Net :  برای سایتهای فنی و زیر ساختهای اینترنت استفاده می شود
Org : برای سازمانهای غیر تجاری و غیر انتفاعی استفاده می شود .
Blz : برای سایتهای تجارت الکترونیکی استفاده می شود .
Me : برای وبلاگها , رزومه و یا سایتهای شخصی استفاده می شود .


مزایای دامنه ir. :

1- هزینه ثبت و تمدید این دامنه ارزان تر است .

2- بیشترین استفاده از پسوند com. است یعنی احتمال اینکه دامنه ای که در com. ثبت شده است در پسوند ir. آزاد باشد زیاد است .

3- این پسوند برای افرادی است که در ایران حضور دارند .

4 – هویت ایرانی به سایت شما می دهد .


برای ثبت دامنه طبق هر کدام از پسوند ها قوانین مربوط به خود را دارد و مدارکی برای ثبت دامین مورد نیاز است :


بعضی از قوانین ثبت دامینهای مختلف :


دامنه های ir. :
1- حداقل دامنه باید 3 حرف و حداکثر 63 حرف باشد .
2- تنها استفاده از کاراکتر (- ) از بین علامتها مجاز است که سعی کنید از ان استفاده نکنید .
3- در صورتیکه دامنه را با مفهوم مذهبی ثبت می کنید مجوز وزارت ارشاد مورد نیاز است .
4- ثبت دامین با نامهای مرتبط با اینترنت ممنوع است .
5- استفاده از نامهای شهر ها و استانها و ایران و کد شهرها در دامین ممنوع است .
6- برای استفاده از نامهای مشاهیر , اماکن عمومی , و وقایع ملی در دامین نیاز به مجوز ارشاد است .
7- ارائه آدرس دقیق و کد پستی الزامی است .


قوانین دامنه های .co.ir : ضمن رعایت رعایت قوانین ثبت دامین .ir این دامین مخصوص شرکتهای تجاری است و ارائه کپی روزنامه رسمی الزامی است .

قوانین دامنه های .net.ir : ضمن رعایت رعایت قوانین ثبت دامین .ir این دامنه مخصوص شرکتهای شبکه ای و اینترنتی بوده است و ارائه کپی مجوز lsp الزامی است .


قوانین دامنه های .org.ir : ضمن رعایت رعایت قوانین ثبت دامین .ir این دامنه برای شرکتهای و موسسات غیر انتفاعی استفاده می شود و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی است .


قوانین دامنه های .ac.ir : ضمن رعایت رعایت قوانین ثبت دامین .ir این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی , وزارت بهداشت و سازمانهای دولتی است و ارائه مجوز مذکور الزامی است .


قوانین دامنه های .sch.ir : ضمن رعایت رعایت قوانین ثبت دامین .ir این دامنه مخصوص مدارس و موسسات آموزشی است و ارائه کپی مجوز و درخواست کتبی رسمی بر روی سربرگ مجموعه الزامی است.


قوانین دامنه های .gov.ir :
ضمن رعایت رعایت قوانین ثبت دامین .ir این دامنه مخصوص موسسات و وزارتخانه های دولتی است و ارائه درخواست کتبی رسمی بر روی سربرگ مجموعه الزامی است .


قوانین دامنه های .ld.ir : ضمن رعایت رعایت قوانین ثبت دامین .ir این دامنه مخصوص افرار حقیقی است ارائه تصویر مدرک شناسایی ( شناسنامه ) الزامی است .


و در آخر به یاد داشته باشید اعتبار دامنه خود را یک ماه مانده به پایان اعتبار آن را تمدید کنید زیرا در صورت عدم تمدید یا دامنه خود را از دست می دهید و یا باید هزینه سنگینی را برای تمدید دامنه خود بپردازید .


نویسنده : فرحناز وحید

برای مشاهده سایر مقالات فرحناز وحید کلیک کنید.

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها