مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

ضریب بازگشت یا Bounce Rate

یکی از مواردی که قبلا هم گفته شد که برای سئوی سایت اهمیت دارد میزان ماندگاری کاربران در سایت بود و زمانی که کاربران صرف بازدید از سایت شما میکنند برای اینکه بتوان کاربران را تشویق به دیدن تمام صفحات سایت خود کنید میبایست به گرافیک سایت و چیدمان سایت خود دقت کنید این یکی از مواردی است که باید جهت تشویق کاربران به ان توجه کرد که برای موفق بودن در این امر حتما باید در تمام مراحل کاری خود نیاز کاربران را در نظر داشته باشید و طبق ان بر روی سایت خود تغییرات را اعمال کنید بعد از اقداماتی که برای جذابیت سایت خود انجام دادید نیاز دارید که از طریقی متوجه شوید که برخورد کاربران با تغییرات و سایت شما چگونه است و چه تعداد از کاربران از سایت شما خوششان امده است و از صفحات بیشتری بازدید کرده اند و چه تعدادی از انها فقط با مشاهده صفحه اول از سایت خارج شده اند ضریب بازگشت یا Bounce Rateبه معنای درصد کاربرانی است که با مشاهده اولیه از سایت خارج شده اند که میتوانید با مشاهده این امار متوجه بشوید که سایت شما تا چه حد برای کاربران جذابیت داشته است ضریب بازگشت یا Bounce Rateو یا نرخ خروج از سایت و یا نرخ پرش از نظر بازاریابی و کسب و کار اینترنتی بسیار مهم است و باید تمام تلاش خود را جهت کاهش این امار برای سایت خود انجام دهید .از طریق امار ضریب بازگشت یا Bounce Rate میتوانید عیب بازاریابی اینترنتی خود را پیدا کنید و روش های خود را تغییر دهید تا بتوانید وقتی کاربری را به سمت سایت خود هدایت می کنید سایت شما برایش جذاب باشد و به صفحات دیگر هم سرکشی کند و بتوانید ان را به مشتری تبدیل کنید .بالا بودن امار ضریب بازگشت یا Bounce Rateبرای یک سایت یک نکته منفی است و برای یک سایت امار مشتریان ثابت و دائم مهم است منظور کاربرانی هستند که چند روز یکبار به سایت شما سر می زنند تا از مطالب به روز شده و جدید استفاده کنند .



میزان نرخ ضریب بازگشت یا Bounce Rate در هر سایتی متفاوت است بخاطر همین مورد نمیتوان دقیق اعلام کرد که چه نرخی خوب است و چه نرخی بد ولی به طور میانگین نرخ پرش بین 26% تا 70% نسبتا" خوب است و سایت هایی که نرخ ان ها بالای 80% میباشد بسیار بد است البته نسبت به اماری که گوگل انالیتیک برای سایت های مختلف تعیین کرده است :
سایت های خدمات دهنده 10%- 30%
سایت های خرده فروشی 20%- 40%
سایت های آموزشی 30%- 50%
سایت های محتوا محور 40%- 60%
صفحات فرود 70%- 90%
وبلاگ ها 70%- 98%

اگر میخواهید نرخ پرش را محاسبه کنید باید : تعداد بازدید کنندگانی که بعد از مشاهده یک صفحه خارج شده اند را تقسیم بر تعداد کل بازدید کنندگان کنید عدد به دست امده را در 100 ضرب کنید تا نرخ پرش را به دست آورید که هر چه این عدد کمتر باشد بهتر است .
برای اینکه بعد از بررسی امار ضریب بازگشت یا Bounce Rate بتوانید عیب کار خود را برطرف کنید بهتر است ابتدا بررسی کنید که کاربران از چه طریقهایی وارد سایت شما شده اند و بعد از مشاهده کدام یک از قسمتهای سایت خارج شده اند پس حتما ان ها را بر حسب نحوه ورود دسته بندی کنید .
یکی از علت هایی که میتواند باعث خروج کاربران از سایت شما شود این است که اطلاعات و لینک سایت شما در دیگر سایت های نامناسب و یا سایتهایی قرار داده شود که ربطی به موضوع فعالیت شما ندارد وقتی کاربران وارد سایت شما شوند و ببینند که مطالب سایت شما مرتبط با خواسته ان ها نیست سایت را ترک می کنند .
علت بعدی می تواند لینک نامناسب باشد زمانی که شما لینکی از سایت خود در دیگر سایتها درج می کنید یک متن مختصر به همراه لینک خود قرار دهید که مشخص بشود موضوع فعالیت شما چیست زمانی که لینکی بدون توضیح و یا صرفا با متن تبلیغی درج کنید بعد از رجوع کاربر چون بدون هدف وارد شده است باعث پرش و خروج از سایت می شود .
اگر مطالب سایت شما جذاب و غیر تکراری و متنوع و به روز نباشد بعد از اینکه کاربران از طریق جستجوی گوگل وارد سایت شما می شوند و نیاز ان ها برطرف نشود از سایت خارج می شوند که باعث افزایش نرخ پرش می شود .



گرافیک سایت خود را قوی کنید به نحوی سایت خود را طراحی کنید و در انتخاب تصاویر , نوع فونت , سایز نوشته ها , رنگ فونت و چیدمان عناصر تشکیل دهنده سایت دقت زیادی داشته باشید تا برای کاربران جذاب باشد .
به سرعت بارگذاری صفحات سایت خود اهمیت بدهید اگر سرعت بارگذاری صفحات سایت شما کند باشد و یا حجم بالایی داشته باشد کاربران منتظر نمی مانند و حوصله سر زدن به بقیه قسمتها را هم ندارند و سایت را ترک می کنند .
محتوای سایت خود را طبق برنامه مشخص آپدیت کنید اما نه صرفا" فقط یک صفحه را بلکه مطالب کل صفحات را آپدیت کنید چون کاربرانی که به طور دائم به قصد مطالعه مطالب جدید وارد سایت شما می شوند اگر در دیگر صفحات مطالب به روز نیابند سایت را ترک می کنند .
سعی کنید مطالب کوتاه بر روی سایت نگذارید حداقل تعداد کلمات یه مقاله باید 1000 کلمه باشد اگر مطالب کوتاه بر روی سایت درج کنید هم باعث میشود کاربر زودتر سایت را ترک کند و هم مقاله به نظر کامل نشده است و جذابیت ندارد .
در تمامی صفحات لینک های داخلی از صفحاتی که مطالب به روز درج کرده اید قرار دهید تا کاربران به راحتی به دیگر صفحات به روز شده هم دسترسی داشته باشند .
عنوان مطالب با محتوای مطالب و کلمات کلیدی عین هم باشند و به هم ربط داشته باشند بعضی اوقات گوگل بر اساس کلمه کلیدی شما به سایت شما رتبه خوبی اختصاص می دهد ولی بعد از اینکه کاربر وارد سایت می شود میبیند که یا مطالب با نیاز ان مرتبط نیست و یا لینک داخلی خراب است و مشکلات دیگر به همین دلیل سایت را ترک می کند .
از درج تبلیغات زیاد و پاپ آپ خودداری نمائید زیرا باعث خستگی کاربران می شود .
به طور کل هم به ظاهر سایت اهمیت دهید و هم به حجم و مطالبی که روی سایت قرار می دهید در نظر داشته باشید که زیاد نقشه سایتتان پیچیده نباشد .

نویسنده : فرحناز وحید

برای مشاهده سایر مقالات فرحناز وحید کلیک کنید.

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها