مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

معرفی ابزار Blocked Resources در گوگل وبمستر تولز

معرفی ابزار Blocked Resources در گوگل وبمستر تولز


در مقالات قبلی توضیحاتی در مورد ابزار گوگل وبمستر داده شده است که به نام Search Console (کنسول جستجو )نامیده میشود .این ابزار قوی و رایگان دارای قسمتهای مختلفی است که به وبمسترها کمک میکند که در تمام مراحل آپدیت سایت خود متوجه شوند که در جهت سئوی موفق به چه خطاهایی برخورده اند و ان خطاها را برطرف کنند و به طور کلی از روند پیشرفت یا پسرفت سایت خود آگاه باشند .این ابزار رایگان چون از طریق خود گوگل ارائه میشود کاملا" معتبر و قابل اعتماد است و بهترین ابزاری است که میتوانید سریع از مشکلات سایت خود آگاه شوید .

اخیرا گوگل وبمستر تولز یک ابزار قدرتمند دیگر اضافه کرده است به نام Blocked Resources که زیر مجموعه Google Index میباشد.

درروشهای قبلی که روبات های گوگل برای ایندکس کردن صفحات سایت استفاده می کردند فقط متن ها و تصاویر را ایندکس می کردند و فایلهای CSS و JS را که میخواستید از دسترس روبات ها دور بماند با استفاده از فایل Robots.txt برای روبات های گوگل منع می کردید .

ولی با استفاده از ابزار قدرتمند جدید که ارائه شده است روباتها برای ایندکس کردن بهتر مطالب سایت شما به فایلهای CSS و JS نیاز دارند .در ابزار جدید گوگل Blocked Resources میتوان راحت تر منابعی را که میخواهید از دسترس روبات ها دور بماند مسدود کرد و همچنین میتوان از منابعی که در روبات های گوگل مسدود شده است و در سایت شما وجود دارند مطلع شوید .

زمانی که روبات ها به تمام فایلهای CSS دسترسی داشته باشد تاثیر بسیار زیادی برروی رتبه سایت شما دارد .

زمان استفاده از این ابزار در صفحه اول لیست دامنه های شما را نمایش می دهد روی هر دامنه اطلاعاتی وجود دارد که اگر محدودیت دسترسی داشته باشند نمایش داده میشود که کدام اطلاعات ممنوعه میباشند که با کلیک کردن بر روی هر دامنه میتوانید اطلاعات مسدود شده را مشاهده کنید اگر گاهی اوقات تصاویری را از سایت دیگری روی سایت خود درج کنید و ان سایت منبع دسترسی به ان را مسدود کرده باشد شاید روی سایت شما هم مسدود شود ولی اگر اطلاعات از هاست شما خوانده شود انسداد دسترسی ان رفع می شود.

همچنین در هنگام نمایش منابع مسدود شده اخرین بازدید گوگل از اطلاعات شما را هم نمایش می دهد که با کلیک کردن بر روی ان راهنمای گوگل برای قابلیت رفع انسداد ان منابع را نمایش می دهد .

کنسول گوگل قدیمی در سال 1398 کلا" منسوخ شد و کنسول جدید جایگزین شد از آن موقع یکسری قسمت ها به کل حذف شد ولی برخی قسمتها به صورت پیشرفته تر به نسخه جدید انتقال پیدا کرد.در نسخه قدیم به اطلاعات و بررسی های سایت نهایتا" تا 90 روز قبل دسترسی وجود داشت اما در نسخه جدید تا 16 ماه قبل را در خود ذخیره میکند.در نسخه قدیم امکان موبایل فرندلی وجود نداشت اما در نسخه جدید همه کاربران میتوانند به راحتی با استفاده از موبایل با این ابزار کار کنند .

قسمت سرچ amp در نسخه جدید بسیار کاملتر و دقیق تر قابل استفاده است .

در کنسول جدید بعد از ثبت نام بعنوان مالک امکان تعریف کاربر و ایجاد سطح دسترسی متفاوت به آنها برای اعمال تغییرات را هم میتوان انجام داد .


معرفی ابزار Blocked Resources در گوگل وبمستر تولز

  ابزاری در blocked resources به نام Enhancements


این قسمت مربوط به بخش گزارشات است در این قسمت میتوانید گزارش لیست سرعت لود صفحه های سایت , موبایل فرندلی و همچنین Accelerated Mobile Pages را مشاهده کنید .

ابزار Fetch as google این اولین ابزار است در این قسمت حتما گزینه render فعال باشد با این ابزار درواقع درخواست بازبینی آن صفحه و دامین را به روبات گوگل می دهید در این حالت به دو صورت آن صفحه را به شما نمایش می دهد یکی به حالتی که کاربر میبیند و یکی حالتی که روبات مشاهده میکند که با این امکان دقیقا میتوانید متوجه بشوید که تاثیر این صفحه بر روی سایت شما چگونه است .

در قسمت بعدی مالک سایت باید هویت خود را تایید کند اگر این تاییدیه را انجام دهید میتوانید با استفاده از robots.txt tester اطمینان پیدا کنید که گوگل به فایل شما دسترسی دارد یا ندارد .

با گزینه بعدی میتوانید به صفحه ROBOTS.TXT tester بروید و در این قسمت اگر بخواهید از دسترسی داشتن گوگل به آن فایل مطمئن شوید باید دامنه را وارد کنید تا مشخصات را به شما نمایش دهد .


خلل Blocked Resources چیست و چگونه آن را برطرف کنیم ؟



ابتدا باید به پوشه robots.txt بروید در این قسمت خطاهایی که در صفحات شما وجود دارند را مشاهده میکنید آن ها را پاک کنید , سپس آن را بروز رسانی کنید و با استفاده از ابزار تست آن را تست کنید .مطمین شوید که منابعی که روبات به آن ها ایراد گرفته بود را دنبال نکرده باشید .سپس با استفاده از ابزار Fetch As Google از رندر صحیح تمامی صفحات مطمئن شوید


به این نکته دقت داشته باشید که این عوامل را هم در حالت desktop و هم در حالت mobile جداگانه بررسی کنید .

معرفی ابزار Blocked Resources در گوگل وبمستر تولز

ابزارRemove URLs


با استفاده از این ابزار شما میتوانید صفحاتی از سایت خود را که تمایلی به نمایش آن در جستجوی گوگل ندارید را حذف کنید .با استفاده از این ابزار به مدت 90 روز میتوان یک صفحه را پنهان کرد .

روش کار با این ابزار اینگونه است که آدرس صفحه مورد نظر را در این ابزار ثبت کنید دو متا تگ noindex و rel=canonical را به هر صفحه اختصاص دهید با استفاده از این متاتگ ها میتوانید صفحه را به طور مستمر از دید روبات ها مخفی کنید و یا اینکه آن صفحه را 404 یا 401 بزنید .

ابتدا باید وارد تب TEMPORARY REMOVALS شوید و روی دکمه NEW REQUEST کلیک کنید اگر میخواهید صفحه ای از سایت را به مدت 6 ماه پنهان کنید وارد تب Temporarily remove URL شوید و اگر میخواهید آدرس صفحه از حاقظه کش گوگل پاک کنید وارد تب Clear cached URL شوید .

معرفی ابزار Blocked Resources در گوگل وبمستر تولز


در تب TEMPORARY REMOVALS دو گزینه وجود دارد :

گزینه Remove this URL only : در این قسمت دقیقا همان آدرسی که وارد میکنید مخفی میشود که اصطلاحا" حالت exact match قرار میگیرد منظور از این حالت یعنی آدرس صفحه را بدون پروتکل ابتدای آدرس در نظر میگیرد .

گزینه Remove all URLs with this prefix : اگر این گزینه را انتخاب کنید تمامی آدرس هایی که با ابتدای آدرس شما همخوانی داشته باشد و از دسته www و non-www و http و https این ورژن ها باشد پنهان میشوند .

همچنین در قسمت TEMPORARY REMOVALS تمامی صفحاتی را که وارد کرده اید را میبینید و میتوانید تمدید یا کنسل کنید .


ابزارRemove outdated content


برخی اوقات اطلاعات صفحات شما از کش خوانده میشود میتوانید با استفاده از این ابزار از گوگل درخواست کنید که اطلاعات قدیمی را از حافظه خود حذف کنید براین کار وارد صفحه ابزار شوید .

در این قسمت برای وارد کردن آدرس سایت حتما باید url را از نتایج جستجوی گوگل کپی کنید و در این ابزار در قسمت مربوطه past کنید .توجه داشته باشید که قبل از کپی کردن هم اصلا لینک را باز نکنید .

سپس بر روی دکمه قرمز رنگ REQUEST REMOVAL کلیک کنید .

در قسمت Removals –> Outdated content میتوانید درخواست هایی که ثبت کرده اید را مشاهده کنید .


گاهی برخی از کاربران به گوگل گزارش می دهند که محتویات صفحات و یا سایت شما برای بزرگسالان مناسب است گوگل این گزارش را بررسی میکند و در صورت صحیح بودن تایید میکند در این حالت لیست صفحاتی که این تاییدیه را گرفته اند در قسمت Removals –> SafeSearch filtering قابل مشاهده است

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها