مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست ؟

همیشه اصول کار این است که شخصی به کارکرد یک مجموعه نظارت داشته باشند ,در کارخانجات بزرگ هر بخشی مسئول دارد که کارکنان ان بخش را زیر نظر دارد و عیوب کار را برطرف می کند در دنیای مجازی و اینترنت هم برای اینکه کار ما با موفقیت پیش برود حتما نیاز به نظارت دارد زمانی که شخصی اقدام به طراحی سایت می کند قطعا هدفی از کار خود دارد که عموم مردم برای معرفی کار و فعالیت و محصولات خود به مخاطبین اقدام به این کار می کنند برای اینکه در جذب مشتری و نتیجه گرفتن از طراحی سایت موفق باشیم باید برای مبحث سئوی سایت اقدام کنیم تا سایت در صفحه اول گوگل به نمایش در بیاید و کاربران بیشتری وارد سایت شوند و پاسخگوی مشتریان باشیم وب مسترها برای بهبود رتبه خود در موتور جستجوی گوگل تلاش میکنند باید ابزاری وجود داشته باشد که کار انها را زیر نظر بگیرد و اگر خطایی انجام داده اند و در اجرای اصول سئو دچار ضعف هستند انها را مطلع کند و ضعف کار خود را برطرف نمایند همینطور وب مستر ها باید بتوانند امار بازدید کاربران و از نحوه عملکرد انان در سایت مطلع باشند .گوگل به همین جهت ابزار رایگانی را در اختیار وب مسترها قرارداده است که این ابزار گوگل آنالیتیکس , گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز Google analytics نام دارد وظیفه این ابزار این است که تمام رویداد ها از قبیل : میزان و تعداد بازدید و عملکرد کاربران , مقدار زمان بازدید کاربران از سایت , مکان خروج کاربران از سایت , مقدار بازدید از هر کدام از صفحات سایت توسط کاربران , میباشد .صاحبان مشاغل و وب سایتها قطعا برای معرفی محصولات خود به مردم از تبلیغات استفاده میکنند, محصولات جدید را به مردم اطلاع میدهند , و تمامی تغییراتی را که در کسب و کار خود ایجاد میکنند بر روی سایت درج میکنند ابزار گوگل انالیتیک تمامی رفتار کاربران و تعداد بازدید کاربران را در بازه زمانی بررسی کرده و ارائه میدهد که وب مسترها میتوانند متوجه بشوند کدام تبلیغ باعث افزایش بازدید کاربران شده است و یا کدام محصول از استقبال بیشتری برخوردار شده است و یا اینکه مطالب کدام صفحه بیشتر جذابیت داشته و کاربران بیشتر مشاهده کرده اند و باعث میشود که صاحبان وب سایتها با استفاده از این اطلاعات به علایق مشتریان خود دست پیدا کنند و بیشتر در ان زمینه فعالیت نمایند .


Google Analytics


علاوه بر توضیحاتی که راجب کارکرد ابزار گوگل آنالیتیک داده شد که چه اطلاعاتی را ارائه می دهد و چگونه در مبحث سئو به وب مسترها کمک می کند اطلاعات دیگری را هم در مورد کاربران ارائه می دهند مانند :


1. مکان جغرافیای کاربران (شهر و کشور )
2. دستگاه ها و مرورگرهایی که کاربران برای بازدید سایت از انها استفاده کرده اند .
3. تعبیه کردن جدول و نمایش اطلاعات کاربران در قالب اماری و اعداد .
4. رزولوشن دستگاه هایی که کاربران توسط انها سایت را مورد بازدید قرار داده اند .
5. مشخص کردن عواملی که کاربران را به سایت جذب کرده است ( تبلیغات , تبلیغات اینترنتی, شبکه های اجتماعی , کلمات کلیدی و .....)
6. تشخیص قویترین و ضعیفترین صفحات وب سایت .
7. نحوه و میزان تاثیر اطلاعات سایت بر روی کاربران
8. نشان دادن امار تعداد بازدید از سایت در قالب تصویر
9. چه تعدادی از بازدید کنندگان تبدیل به مشتری شده اند .
10. نحوه افزایش سرعت سایت

کار کردن با این ابزار گوگل بسیار ساده و راحت است حتی نیاز ان چنانی به دانستن و تسلط بر زبان انگلیسی ندارد و با مطالعه راهنمای آموزشی و استفاده از این ابزار میتوانید اطلاعات سایت خود را بررسی کنید .برای استفاده از این ابزار ابتدا یک آدرس جی میل برای خود بسازید و وارد ان شوید سپس آدرس زیر را در نوار آدرس مرورگرتان اضافه نمائید .


google.com/Analytics

سپس گزینه Access Analytics برای شما به نمایش در مآید روی ان کلیک کنید .


در مرحله بعدی برای اینکه بتوانید اطلاعات سایت خود را بدست بیاورید باید کد گوگل آنالیتیک را که در قالب html و یا جاوا اسکریپت میباشد را به وب سایت خود اضافه کنید تا به این ابزار دسترسی بررسی اطلاعات سایت را بدهید .


در ادامه برای استفاده راحت از این ابزار عبارات و قسمتهای ان را توضیح خواهیم داد :


Dimensions (ابعاد):
منظور از این قسمت همان عملکرد کاربر مانند : میزان زمان بازدید کاربر , مکان ورود و خروج کاربر , نوع مرورگر کاربر و صفحاتی است که مورد بازدید قرارداده است .

Metrics(متریک ):
جزئیات عملکرد های کاربر هستند مانند مجموع میزان زمان بازدید و یا نرخ و تعداد بازدید را نمایش می دهد .


Sessions ( دوره ) :
مدت زمانی که کاربر در سایت شما فعالیت داشته است را نمایش می دهد که این زمان را در بازه زمانی 30 دقیقه ای میسنجد و در صورتی که کاربر بعد از 30 دقیقه مجدد وارد سایت شود دوره جدیدی برای محاسبه به ان اختصاص میدهد .

Users(کاربران):
افرادی که در یک دوره در سایت شما قرار دادشته اند .


Visitors (بازدید کنندگان ) :

در این قسمت بازدید کنندگان سایت را از هم تفکیک می کند به دو دسته بازدید کنندگان جدید و بازدید کنندگان قدیمی که در دوره های قبلی هم در سایت بوده اند .

Pageviews ( بازدید صفحات ) :

تعداد کل بازدید ها از یک صفحه را نمایش می دهد .

Pages/Sessions ( صفحات و دوره ها ):

میانگین تعداد بازدید از صفحات در یک دوره البته بهتر است بدانید بازدید های تکراری توسط یک کاربر راهم محاسبه می کند .


Avg. Session Duration ( میانگین زمان دوره):
میانگین زمان دوره های استفاده مداوم کاربران از سایت را نشان می دهد .


Bounce Rate( نرخ پرش):
نشان دهنده تعداد کاربرانی است که تنها بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج شده اند که هرچه این عدد پایین باشد به نفع سایتتان است .

New Sessions(دوره جدید ):

امار و میانگین بازدید کاربران جدید را نمایش می دهد .

Goals (اهداف ):

میتوانید در گوگل انالیتیک هدف خود را تعیین کنید و با بررسی عملکرد کاربران بسنجید چه تعداد از انها در جهت هدف شما مطالب سایت را مورد مطالعه قرار می دهند .

Conversions (تبدیل):
تبدیل زمانی که طول میکشد تا یک کاربر وارد سایت شما شود و خرید انجام دهد را بررسی می کند .

Acquisition (جذب کاربر):
نشان دهنده روشی است که کاربر را با استفاده از ان به سایت خود جذب کرده اید .

در منوی اصلی گزینه های زیر را میتوانید ببینید :
Home : صفحه اصلی ابزار که اطلاعات تمام سایتها را نمایش می دهد .
Reports : اطلاعات یک وب سایت مشخص شده را ارائه می دهد .

Behavior :در این قسمت عملکرد کاربران و سرعت وب سایت را نمایش می دهد .
Behavior Flow : در این قسمت مسیر بازدید کاربران را نمایش می دهد که میتوانید متوجه شوید کدام مطالب وب سایتتان جذاب تر هستند .


و در قسمتهای مخاطبان audience تمامی اطلاعاتی را که میخواهید از کاربران سایت خود بدانید را به شما ارائه می دهد


نویسنده : فرحناز وحید

برای مشاهده سایر مقالات فرحناز وحید کلیک کنید.

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها