مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

شبکه های اجتماعی


از حدود یک دهه پیش تاکنون با ورود شبکه های اجتماعی و امکان نشر اطلاعات از سوی کابران عادی در پروفایل های شخصی عملا ابزاری جدید و بسیار مفید جهت ارتباط مستقیم با مخاطبان در اختیار صاحبان مشاغل و تجارت ها قرار گرفت.


شبکه های اجتماعی


طی این سالها شبکه هایی با امکانات و قابلیت های متفاوت و گوناگون به وجود آمدند که البته باتوجه به شرایط سیاسی و اجتماعی در مناطق مختلف دنیا ، اقبال به سوی این شبکه ها نیز متفاوت بوده است.
در کشور ما از جمله شبکه هایی که مورد استقبال فراوان قرار گرفت فیسبوک بود ، قابلیت ساخت پیج و امکان اشتراک گذاری راحت اطلاعات از جمله قابلیت هایی بود که این شبکه اجتماعی را در بسیاری نقاط جهان محبوب کرده بود، اما پس از مدتی این شبکه فیلتر شد و عملا جای خود را به اینستاگرام داد، البته سیاست متفاوت این دو شبکه محدودیت هایی را برای کاربران ایجاد نموده بود از جمله محدودیت 15 ثانیه ای نمایش فیلم و عدم تمایز پیج های بیزنسی و پروفایل های شخصی اما با وجود این محدودیت ها و به دلیل عدم وجود جایگزین ، عملا اینستاگرام به عنوان شبکه اجتماعی شماره 1 در ایران یکه تازی میکرد، البته سایتهایی مانند کلوب و فیس نما هم قبلتر از رشد اینستا وارد عمل شده بودند و کاربران زیادی هم جذب کردند اما به دلیل مسایل مختلف از جمله سیاستهای غلت مدیران ، موفق نبودند و عملا پس از مدتی متروکه و خالی از کاربر فعال ماندند.


اما در کنار اینستاگرام و فیسبوک، نوع دیگری از شبکه های اجتماعی نیز وارد عرصه شد ، نرم افزار هایی نظیر ویچت، لاین، وایبر ، واتساپ و البته تلگرام که هریک در مقاطع مختلف سهم بزرگی از کاربران را در ایران به سوی خود جلب کردند.
تفاوت این نوع شبکه ها با محیط هایی همچون اینستاگرام این بود که مبنای این شبکه ها چت و مکالمه دو نفره یا گروهی بود که البته در شبکه هایی همچون لاین و تلگرام امکان نشر به شکل کانال نیز وجود داشت اما باز هم با توجه به سیاست اصلی این نوع شبکه ها ، ویژگی های یک شبکه اشتراک محتوا مانند ایستاگرام را نداشتند، طی سالهای اخیر دو شبکه ی اینستاگرام و تلگرام در ایران بازیگران اصلی این عرصه بودند که البته همواره با مشکلات و محدودیت هایی در مقاطع مختلف همراه بوده اند و از آغاز سال نود و هفت عملا بنای مسدود شدن تلگرام گذاشته شد و بعید به نظر میرسد با توجه به محدودیت های اعمال شده ، این شبکه بتواند نقش گذشته ی خود را در میان کسب و کارها و کاربران ایرانی باز کند. اما اینستاگرام پر قدرت و بدون محدودیت یکه تازی میکند.


در ادامه به نقش کلی شبکه های اجتماعی در رونق کسب و کارها و البته با عنایت به شرایط فعلی به بیان توضیحاتی در باب اینستاگرام ونقشی که میتواند در این رونق وتوسعه داشته باشد میپردازیم.


به طور کلی صرف تمرکز بر روی شبکه های اجتماعی به عنوان پایگاه و ابزار اصلی اطلاع رسانی و فروش توصیه نمیشود و اصلی ترین دلیل هم عدم پایداری این شبکه ها از جمله سیاستهای کشورها در مسدود نمودن شبکه ها و کوچ دسته جمعی کاربران به محیط های دیگر در مقاطع مختلف که شاهد هر دو مورد در سالهای اخیر در کشورمان بوده ایم،
توصیه ما استفاده از شبکه های اجتماعی صرفا به عنوان ابزاری کمکی جهت معرفی وب سایت و اطلاع رسانی در خصوص کسب و کار ها است.
در واقع شما نیاز به یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی قوی دارید که پایگاه اصلی شما در اینترنت خواهد بود و هر نوع فعالیت دیگری در این محیط با هدف گسترش و معرفی این وب سایت شکل خواهد گرفت. ازجمله فعالیت در شبکه های اجتماعی.


در اینستاگرام نخستین کاری که باید انجام دهید تبدیل اکانت عادی خود به اکانت تجاری است. برای این کار لازم است اکانت خود را با یک صفحه ی فیسبوک مرتبط کنید . بزرگترین حسن این کار امکان آمار گیری دقیق از سن، محل زندگی، جنسیت و... کاربران و آمار دقیق بازدید ها و لایک ها و سیو های پست هاست که این گزارش گیری دقیق میتواند مخاطبان واقعی و کالاها و خدمات مورد توجه کاربران را برای شما مشخص کند این ابزار های امارگیری را باید اصلی ترین ابزار برای تعیین سیاست های خود در شبکه های اجتماعی قرار دهید
نکته دوم تعیین یک فرمت و قالب مشخص برای پست ها است ، این کار برای جلوگیری از به هم ریختگی و ظاهر نامناسب پیج لازم است.


در پست های خود علاوه بر نمایش کالاها و معرفی خدمات ، از پست های آموزشی و محتوای سرگرم کننده هم استفاده کنید . در واقع شما به یک روال منظم در درج پست ها نیاز دارید . میتوانید یک دسته بندی سه تایی ایجاد کنید. روز اول پست تبلیغاتی و نمایش کالا و تخفیفات. روز دوم پست آموزشی و روز سوم پست های سرگرم کننده و به همین ترتیب ادامه دهید یا هر فرمول دیگری که مد نظر شما است.
اطلاع رسانی برخی از تخفیفها را منحصر کنید به پیج اینستاگرام ، این امر باعث میشود مخاطبان به پیج وفادار بمانند.


در مقاطع مختلف چالشهایی تعریف کنید برای دعوت کاربران پیج از دوستان خود مثلا قرعه کشی از بین کسانی که دوستان خود را به چالش دعوت کرده اند و...

در پیج هایی که جامعه هدف مشترک با شما دارند تبلیغ کنید.


از ربات های لایک کننده استفاده کنید ( این ربات ها به سراغ افراد تعریف شده توسط شما میروند و پست های انها را لایک میکنند.این افراد را از جامعه هدف خود مشخص کنید و ادامه کار را به ربات بسپارید. )

جواب کامنت ها و پیام های دایرکت را حتی المقدور بدهید


از امکان لایو اینستاگرام برای پرسش و پاسخ با مخاطبین و نمایش کالا وخدمات استفاده کنید
بگذارید مخاطب احساس کند با یک موجود زنده معاشرت میکند و نه یک ماشین


ترجیحا از تبلیغ پیج های دیگر بپرهیزید.
شبکه های اجتماعی


تخفیف های مقطعی را در قالب استوری اطلاع رسانی کنید


از رنگهای شاد و زنده در قالب اصلی و طرح های پست ها استفاده کنید


از ارسال دایرکت و کامنت تبلیعاتی اکیدا بپرهیزید


در زیر استوریها لینک به صفحات مختلف سایت فراموش نشود. از ارجاع صرفا به صفحه اصلی بپرهیزید


در قسمت بیوگرافی به جای متن و توضیح، ترجیحا از کلمات کلیدی مهم استفاده کنید
لینک سایت را حتما درج کنید


از قابلیتهای جدید اینستاگرام که در آپدیتها ارائه میدهد حتما استفاده کنید.


از هشتگ های متناسب با موضوع و محتوای پیج استفاده کنید


از ساخت پیج های موازی اکیدا خودداری کنید


ضمنا موارد امنیتی جهت جلوگیری از هک شدن پیج را فراموش نکنید


موارد فوق تنها بخشی از نکاتی بود که جهت بهره وری بهتر باید در نظر بگیرید، قطعا جزئیات بسیاری وجود دارد که بسته به صنف و نوع کسب وکار شما، توجه به آنها بسیار تاثیر گزار خواهد بود و در طول استفاده از این شبکه اجتماعی و با بهره گیری از ابزارهای دقیق آمارگیری متوجه آنها خواهید شد.

درمقاله بعدی به ستون تجارت تحت وب یعنی وب سایت و البته ابزار نو ظهور و جوانتر یعنی اپلیکیشن های موبایل خواهیم پرداخت .



نویسنده : وحید رفیعی

برای مشاهده سایر مقالات وحید رفیعی کلیک کنید.

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها