مورد علاقه ها 0
مشاوره و تماس سریع : 09120532653

نقش ابزار های اطلاع رسانی در توسعه کسب وکار

 با عنایت به تحولات پیش آمده و آگاهی مشتریان از حقوق خود و بازار رقابتی که میان ارائه دهندگان کالا و خدمات وجود دارد بدیهی است  که تلاش جهت حفظ مشتریان و یافتن مشتریان جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است و صد البته این امر مستلزم آگاهی و استفاده از ابزارهای جدیدِ اطلاع رسانی است .

با بررسی کسب وکارهای رشد یافته در یک دهه گذشته به این نتیجه میرسیم که همه ی آنها دانش بهره گیری از ابزارهای جدید اطلاع رسانی را کسب کرده و به بهترین نحو ممکن به کار بسته اند ، دانشی که شاید هنوز هم بسیاری آن را جدی نمیگیرند و عملا با یک روند رو به سقوط تدریجی مواجه خواهند شد. و ملموس ترین نتیجه ی بی توجهی به این امر ، از دست دادن مشتریان فعلی ومتعاقب آن عدم توانائی در جذب مشتریان جدید و عملا شکست در تجارت و کسب وکار خواهد بود. 

پس باید به اهمیت این ابزارها در دنیایِ کسب وکار امروز ایمان بیاوریم  و به صورت علمی وحساب شده از آنها استفاده کنیم .  

واژه ی کلیدی در تمامی آکادمی های کسب وکار و مقالات وپژوهش های مرتبط با آن ، کلمه ی مشتری است، در واقع هر فعالیتی که در بازار انجام میشود و هر نوع ابزار تبلیغاتی جدید در راستایِ جذب مشتری است و این محتوا نیز مستثنی از این قاعده نمیباشد. پس هر پیشنهاد و هر ابزار جدیدی که به شما معرفی میشود میبایست بسته به جامعه هدف و نوع مشتریان شما به کارگرفته شود. کما اینکه ممکن است هریک از این ابزار بسته به نوع شغل ومخاطبین شما عملا بی فایده باشد ، پس با آگاهی از این ابزار استفاده کنید زیرا استفاده نابجا و تبلیغات غیر علمی عملا نتیجه عکس خواهد داد .

حتما شما هم بارها با واژه ی مشتری مداری برخورد داشته اید و کم و بیش با مفهوم این واژه آشنایی دارید. قصد ما در اینجا تعریف و توضیح تئوریک این مفهوم نیست بلکه قصد داریم طی سلسله مقالاتی شما را با ابزارهای جدید و آخرین امکانات اطلاع رسانی به مشترکین آشنا نموده و پیشنهاد های عملی و کاربردی جهت استفاده شما از این ابزارها و نیل به اهداف تان ارائه دهیم.

نقش ابزار های اطلاع رسانی در توسعه کسب وکار
ابتدا به صورت تیتر وار برخی از این ابزارها را نام برده و سپس طی مقالاتی ادامه دار به توضیح کامل هر یک خواهیم پرداخت .
1- پیامکهای گروهی
2- شبکه های اجتماعی
3- وب سایت واپ
4- درج آگهی سایت های تبلیغاتی پر بازدید
5- تبلیغ در گوگل
6- Crm


1- پیامک گروهی

یکی از اولین ابزار های اطلاع رسانی در عصر جدید که کمک شایانی به گسترش و پیشرفت بسیاری از صنوف و تجارت ها نموده امکان ارسال پیامکها ی گروهی است از اواخر سال 1382 شرکت ارتباطات سیار اقدام به برون سپاری خدمات ارسال پیامک انبوه از طریق وب سرویس و اتصال به شماره های ویژه نمود که در آن سال ها شناخته شده ترین اپراتور ارائه دهنده این خدمات مگفا با سر خط 3000 بود .
در ابتدای امر به دلیل عدم آشنایی با قابلیت های این خدمت منحصر به فرد،استقبال چندانی از سوی کسب و کارهای کوچک نسبت به این سرویس وجود نداشت و اغلب شرکت ها و سازمان ها و برند ها از آن استفاده می کردند . اما به مرور زمان و روشن شدن فواید این ابزار قدرتمند به یکی از اصلی ترین روش های اطلاع رسانی در صنوف و مشاغل گوناگون تبدیل شد که البته به دلیل عدم آگاهی و ارسال های غیر هدفمند و فله ای پیامک , نارضایتی هایی را از سمت دریافت کنندگان پیامک ها پیش آورد که منجر به اعمال محدودیت هایی از سوی اپراتور ها مبنی بر مسدود نمودن پیامک های تبلیغاتی و ... گردید قصد ما در این بخش آموزش نکات و اصولی است منجر به استفاده بهینه و سودمند از این ابزار می گردد.

زمان ارسال: انتخاب زمانی مناسب جهت ارسال پیامک از اهمیت ویژه ای برخوردار است . عدم تداخل با ساعت استراحت مخاطبین و عدم ارسال در ساعات پر ترافیک کاری از ابتدائی ترین اصول در استفاده از این ابزار است .


ارسال هدفمند:
نیاز سنجی و شناسایی مخاطبین اصلی کالا و خدمات مورد نظر و ارسال هدفمند پیامک ، به عنوان مثال اگر مخاطب تبلیغ شما صنف خاصی هستند یا ساکنین یک منطقه خاص هستند ارسال پیامک خود را به صورت هدفمند برای مخاطبین واقعی خود ارسال کنید که البته این امر مستلزم استفاده از پنل هایی است که بانک های اطلاعاتی قوی داشته باشند .
ارسال های بر اساس منطقه و محل سکونت ، تفکیک جنسیت و رده بندی سنی شغل و .....
می تواند ضمن کاهش هزینه های شما و عدم ایجاد مزاحمت برای مخاطبین نتایج به مراتب بهتری داشته باشد .

متن کوتاه: سعی کنید از متن کوتاه ( ترجیحا" 1 پارتی ) استفاده کنید و در متون خود ضمن درج اطلاعات تماس از متن هایی استفاده کنید که مشتری را کنجکاو و ترغیب به تماس یا مراجه نماید .
پیامک های گروهی
منشی پیامکی: استفاده از ابزار منشی پیامک جهت تشخیص مخاطبان علاقمند و تماس شما با آنها

باشگاه مشتریان: استفاده از دستگاه های ثبت اطلاعات مشتری و تشکیل باشگاه مشتریان

تنظیم ارسال در آینده:   تبریک مناسبتهای ملی و مذهبی و همچنین تبریک تاریخ تولد و ازدواج و ....

ارسال پیامک تشکر پس از خرید .

مسابقه: برگزاری مسابقه های پیامکی برای مشتریان

نظرسنجی:  برگزاری نظرسنجی های پیامکی در موارد گوناگون که باعث می شود مشتری احساس کند همواره و در تمام تصمیم گیری ها کنار شماست.

موارد ذکر شده تنها بخشی از کاربرد های این ابزار قدرتمند بود که به طور خلاصه بیان گردید شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره رایگان با همکاران در بخش پیامک انبوه شرکت سپاهان گستر تماس بگیرید.

در مقاله ی بعدی به نقش شبکه های اجتماعی و نحوه صحیح استفاده از آنها در توسعه کسب وکارها خواهیم پرداخت.



نویسنده : وحید رفیعی

برای مشاهده سایر مقالات وحید رفیعی کلیک کنید.

دیدگاه ها
پربازدیدترین ها