تصمیم گیری درباره ی طراحی محتوا و صفحه آرایی ایمیل تان احتمالا" مهم ترین تصمیم در اجرای راهبرد
بازاریابی ایمیلی است .طراحی محتوای ایمیل مستلزم انتخاب قالبی مانند خبرنامه یا دعوت نامه است که با پیام هایتان هماهنگ باشد و ارائه ی محتوای ان از نظر بصری جذاب باشد.
طراحی ایمیل از انجایی اهمیت دارد که مخاطب ترجیح می دهد به جای خواندن دقیق نگاهی کلی به ان بیندازد اگر نتواند موضوع ایمیل تان را با نگاهی کلی متوجه شود به ان توجه کافی نمی کند تا پیام ان را درک کند و کاری انجام دهد.طراحی خوب علاوه بر درک سریع پیام ایمیل بر وجهه ی عمومی تجارت شما می افزاید و هویت حرفه ای ان را تقویت می کند .ایمیل قابل شناسایی ,جذاب تر و برای مخاطب قابل تشخیص می شود و به او می گوید که ایمیل تان از منبع فابل اعتماد و اشنایی فرستاده شده است .برای
طراحی ایمیل به شکلی که سریع خوانده شود و هویت ویژه ای داشته باشد به HTML نیستید هر قالب ایمیلی را که شرکت خدمات دهنده ی ایمیل ارائه می دهد بررسی کنید .قالب اماده ی ایمیل به شما اجازه می دهند با قالب ایمیل اشنایی مثل خبرنامه یا تخفیف شروع به کار کنید و سپس قبل از گنجاندن محتوا ,قالب و عناصر طراحی را به صفحه ارایی خودتان طراحی کنید.
تعیین قالب مناسب برای عملیات ایمیلی
مشتریان توقع دارند قالب ایمیل شما اطلاعات ویژه ای را در بر بگیرد بنابراین محتوای ان را با قالبی مناسب ترکیب کنید تا اعتماد مشتری به محتوای ایمیل جلب شود .وقتی درباره ی قالب صحبت می کنم منظور دسته بندی در نوع یا گروهی ویژه و ترکیب بندی ایمیل است .
قالب های اشنا شامل موارد زیرند :
• خبرنامه با یک ,دو یا سه ستون
• تخفیف هایی با یک یا چند پیشنهاد در یک یا دو ستون
• دعوت نامه ی برنامه ها و تقویم در انواع صفحه بندی ها
• اعلامیه و احوالپرسی در یک ستون
انتخاب قالب مناسب از این نظر اهمیت دارد که هر قالبی قبل از اینکه مشتری شروع به خواندن ان کند از روی ظاهر ایده ی اصلی ایمیل را منتقل می کند .تصمیم گیری درباره ی اینکه از چه قالبی است که بیش از همه با انتظارات مخاطب در مورد محتوا سازگاری دارد برای مثال :
بیشتر مشتریان توقع دارند خبرنامه ی ایمیلی شامل اطلاعات باشد و قالب تخفیفی شامل متنی باشد که از ان ها بخواهد در مورد خرید یا کار دیگری تصمیم گیری کنند.از انجایی که مشتریان دوست دارند فقط چند دقیقه برای خواندن نکات ایمیل صرف کنند,قالب ایمیلی که برای محتوا انتخاب می کنید باید به انتقال مقاصد اصلی پیام کمک کند .متناسب کردن محتوا با قالب مناسب به مخاطب امکان می دهد که ایده ی اصلی پیام را زودتر درک کند و به خواننده کمک می کند تا درباره ی بهترین شیوه ی واکنش به پیام تصمیم گیری نماید .
برای مثال کسی که ایمیلی در قالب خبرنامه دریافت می کند ممکن است تمایلی به خواندن فوری کل پیام نداشته باشد اما کسی که ایمیلی با قالب اعلان دریافت می کند ممکن است احساس کند همان موقع خواندن فوری کل ایمیل ضروری است .یک شیوه ساده برای استفاده از قالب های مختلف ایمیل این است که برای هر قالبی از یک الگوی اماده ی ایمیل استفاده کنید . یک الگوی ایمیلی تقلیدی HTML از ایمیلی با عناصر طراحی است که خودتان ان را منتشر می کنید .در صورتی که برنامه نویس HTML ماهری نیستید طراح HTML باید الگوی ایمیلی برای شما بسازد یا ان را از طریق یک ارائه دهنده ی خدمات طراحی الگو تهیه کنید .بیشتر شرکت ها ی سرویس دهنده ی ایمیل الگوهایی ارائه می دهند که در راستای هدفتان ان ها را تغییر می دهید .برخی از این شرکت ها سطوح مختلفی از الگوها ی سفارشی و خدمات افزودن محتوا را نیز ارائه می کنند .
تصمیم گیری درباره ی قالب خبرنامه
خبرنامه ها ایمیل هایی حاوی اطلاعات مورد علاقه ی گروهی مثل اعضای یک سازمان یا مشتریان یک فروشگاه ویژه هستند.
مردم خبرنامه ها را مثل روزنامه نمی خوانند بنابراین در مورد بریدن و چسباندن خبرها در قالب خبرنامه عجله نکنید .مشتریان احتمالا" بیشتر وقتی تمایل به خواندن خبرنامه دارند که محتوای بیشتری را خلاصه کنید و پیوندهایی به وبسایت یعنی جایی که توضیحات بیشتر به صورت HTML یا در قالب PDF در دسترس است ایجاد کنید .
خبرنامه های ایمیلی قالب های محبوبی هستند زیرا می توان با ان ها پیا م های زیادی را منتقل کرد و نسبت به قالب های دیگر محتوای خلاقانه تری دارند .محتوای خبرنامه های ایمیلی ممکن است شامل موارد زیر باشد :
• ارتباط با اعضای یک سازمان
• ستون های نظرات و پیشنهادات
• داستان ها و نکات پند اموز
• مقالاتی در حمایت از کالاها
• یاداوری تقویم برنامه ها
• قطعات منتخب و خلاصه هایی از مجموعه اطلاعات وسیع تر
وقتی محتوای ایمیل تان شرایط زیر را دارد قالب ایمیلی خبرنامه ای را انتخاب کنید :
• شامل عناوین مختلف و پیام های متعددی با هدف یک یا چند مخاطب است .
• شامل فراخوان های مختلف برای انجام کار با موضوعات مختلف است.
• لازم است ظاهر ثابتی داشته باشد و به نظر پیام های مختلفی را به هم ربط می دهد .
• بیش از اینکه محتوای خبری داشته باشد محتوای تبلیغاتی دارد.
• طبق برنامه ای منظم ارسال می شود تا مخاطب را مطلع نگه دارد .
انتخاب قالب تخفیفی
تخفیف های ایمیلی معمولا" از مخاطب می خواهند عمل ویژه ای مثل تصمیم به خرید یا تعهدی شخصی انجام دهد.الگوهای ایمیل تخفیفی شامل طرح های مختلف و صفحه بندی های مختلفی است .بدین ترتیب باعث می شود تصاویر ,متن ,عناوین,و پیوندها بر روی فراخوان اصلی برای عمل متمرکز باشد .دقت کنید محتوا به موضوع تخفیف مربوط باشد .بعضی نمونه های محتوای تخفیفی از این قرار است :
• فروش ها و تخفیف هایی که مستلزم خرید فوری یا تصمیم گیری سریع است .
• توضیحات و تصاویر کالا ها و خدمات با پیوند هایی به اطلاعات بیشتر.
• پیشنهاد هایی با زمان محدود که به عملکرد سریع نیاز دارد.
• راهنمایی های قدم به قدم برای عملکرد درباره ی محتوای ایمیل
• تقدیر نامه ها و اسنادی برای کمک به خوانندگان تا در زمینه ی خرید تصمیم درستی بگیرند.
انتخاب قالب دعوت نامه
دعوت نامه ی ایمیلی بر یک برنامه یا برنامه های مرتبط به هم تمرکز دارد و باید شامل فراخوانی برای عمل به شکل تایید یا رد شرکت مشتری در برنامه باشد.ایمیل یکی از بهترین شیوه های ارسال دعوت نامه است زیرا مردم تمایل دارند به دعوت نامه های ایمیلی زودتر از دعوت نامه های پستی جواب دهند.
دعوت نامه های ایمیلی ممکن است حاوی موارد زیر باشد :
• شرکت در برنامه های تقدیر از مشتریان
• شرکت در سمینارها و کارگا ه ها
• حضور در مجامع عمومی
• جلسات و برنامه های شبکه ای
استفاده از قالب اگهی
وقتی ایمیل تان از مخاطبان نمی خواهد کار ویژه ای انجام دهند قالب اگهی ایمیلی کاربرد دارند برخی از قالب های اگهی ایمیلی باعث می شوند ایمیل تان فوری به نظر برسد مثل وقتی که اگهی ویژه ای می فرستید دیگر قالب های اگهی بدون احساس فوریت پیامی را منتقل می کنند مثل وقتی که کارت تشکر می فرستید .از نمونه های محتوای اگهی های ایمیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
• روزنامه های خبری
• احوالپرسی های مربوط به تعطیلات و تاکید بر اشنائی سالانه
• اعلان های رسمی و بیانیه ها
• اگهی های رسمی جدید
وقتی محتوای ایمیل شامل موارد زیر است قالب اگهی ایمیلی را انتخاب کنید:
• پیام موجز و فشرده بدون اطلاعات پشتیبان یا با اطلاعات کم
• عدم وجود فراخوان ویژه ای برای انجام کاری در متن ایمیل یا درخواست ساده از مخاطب برای خواندن ایمیل
• عناصر طراحی که ایده ی اصلی یا عنوانی در پیام را تقویت می کنند.
• ماهیت کاملا" غیر تبلیغاتی
• تحویل در زمانی ویژه یا به مناسبت برنامه ها برای ایجاد انگیزه